84. Hvad katastrofer kan lære os om menneskelig adfærd – med Professor Kristian Cedervall Lauta

*Husk at tilmelde dig podcastens nyhedsbrev. Det gør du her: https://bit.ly/3UF8dKB* Hvad kan vi lære om menneskelig adfærd ved at studere katastrofer?En hel del, hvis du spørger juraprofessor Kristian Cedervall Lauta. Og det har jeg så gjort i sæsonens sidste episode af Adfærd.Kristian er ekspert i katastroferet og formand for forskningscentret Copenhagen Center for Disaster Research. Han er også en eminent formidler og forfatter til bogen ’Katastrofer – og hvad de kan lære os om os selv’.I dagens episode kommer vi ind på: - Hvad der egentlig kendetegner en katastrofe - Hvordan synet på katastrofer har ændret sig i de seneste 50 år - Hvilke 2 grundlæggende myter om katastrofer, du ikke skal tro på - Hvorfor corona-epidemien slet ikke burde være kommet bag på os – og hvad vi kan lære af den - Hvad der kendetegner alle katastrofer – og hvordan man som virksomhed bruger den viden til at navigere i dem - Om bureaukrati egentlig er en hjælp, når katastrofen rammer - Hvilke katastrofer der med størst sandsynlighed rammer os lige om lidt …Og hvis du tænker, at emnet er alt for nørdet til dig, så citerer jeg lige Kristian: ”Katastrofer er unikke læringsmuligheder om din organisation og dig selv. Katastrofer er en guldgrube af læring.” Lyt nu bare med, ik’:-)

Om Podcasten

Adfærd er en podcast om at skabe forandringer. Den handler om, hvorfor mennesker gør, som de gør, og hvordan vi kan forandre dem. Morten Münster, manden bag Jytte Fra Marketing er vært, og i hver episode ringer han til en ekspert, ildsjæl eller praktiker, der ved noget om forandringer og adfærd. Det kan være alt fra kendte ansigter som Sara Blædel og Martin Thorborg, magtfulde CEOs, eksperter som Dennis Nørmark og Imran Rashid eller praktikere som piloten Christian.