Anmeldelse - Helldivers 2

Arkaden - En podcast af Arkaden

Kan Helldivers 2 leve op til hypen? Få svaret her! Helldivers 2 er udviklet af svenske Arrowhead Game Studios og udgivet af Sony Interactive Entertainment. Arrowhead var et mindre studie, der kom på landkortet med spillet Magicka fra 2011. Men det var i 2015 at de igen blev relevante, da de slog sig sammen med Sony for at lave den mindre titel Helldivers. Spillet udkom på PlayStation 3 og PlayStation 4, men det var på den håndholdte PlayStation Vita, at det særligt fik hæder, og det vandt faktisk en pris til DICE Awards for bedste håndholdte spil. Nu, næsten 9 år senere, er de ude med efterfølgeren Helldivers 2, men hvor det første spil var en mindre titel lavet af kun 15 mennesker, så har efterfølgeren taget det til et helt nyt niveau, som alle gode efterfølgere gør: Bigger and better. Arrowhead består nu af 110 personer, og sammenlignet med 15, så lyder det måske som meget, men ikke hvis man kigger på andre store studier der laver Games-as-a-Service-spil. Bungie, der udvikler Destiny 2, har til sammenligning over 1000 personer ansat. Helldivers 2 er spændende af flere årsager. Først og fremmest er det en del af en stor ny Games-as-a-Service spilstrategi for PlayStation, og det første af 12 spil, som skal tage kampen op mod blandt andet Fortnite. Derudover er det det første PlayStation-spil nogensinde, der udkommer på PC og konsol samme dag. Meget få havde tiltro til Helldivers 2 inden udgivelsen - måske ikke engang PlayStation selv - men nu er spillet ude, og det har lagt verden ned. Det har slået alle rekorder på Steam, og har haft så mange mennesker som ville spille spillet, at serverne ikke kunne følge med. Men er spillet godt? Fortjener det al hypen, eller er det bare en overvurderet prut under vandet? Alt det, og meget mere, skal vi finde ud af nu. Tusind tak fordi du lytter med.