Barnets første 1000 dage

3. De første 1000 dage (del 1)

af Barnets første 1000 dage | Udgivet 4/13/2021

Hvad foregår der i barnets hoved de første leveår? Hvordan lærer barnet at regulere sin adfærd? Og hvad husker nervesystemet, når hukommelsen endnu ikke er udviklet?Sådan lyder et par af spørgsmålene i dette afsnit, hvor to undervisere på SOSU Østjylland, Britta Andersen og Henrik Gansgaard Jensen, sætter fokus på projektet "Barnets første 1000 dage".Vært: Peter MathiasenDu kan læse mere om SOSU Østjyllands forskellige efteruddannelsestilbud på https://www.sosuoj.dk/efteruddannelse-og-kurser/Klar på at læse en god bog om emnet? Gå på opdagelse i litteraturlisten:John Bowlby: ”En sikker base – tilknytningsteoriens kliniske anvendelser”Daniel Stern: ”Spædbarnets interpersonelle verden”Susan Hart: ”Mikro- og makroregulering”Susan Hart: ”Fra tilknytning til mentalisering”Susan Hart: ”Betydningen af samhørighed”Ida Brandtzæg m.fl: ”Se barnet indefra”Kari Killén: ”Forebyggende arbejde i daginstitutioner – samspil og tilknytning”Charlotte Ringsmose, Jonas Dissing El Kabier: ”Små børns hjerneudvikling”Karsten Hundeide: ”Introduktion til ICDP-programmet”Per Schultz-Jørgensen: ”Broen til det andet menneske”

Om Podcasten

En podcast om børn, udvikling og pædagogik.På SOSU Østjylland har en gruppe undervisere udviklet en række kurser og undervisningsforløb, der skal styrke det pædagogiske personale i dagpleje og vuggestuer i deres arbejde med børnene i de første, formative leveår.Britta Andersen og Henrik Gansgaard Jensen har mange års erfaring med at undervise pædagogisk personale, og sammen med værten, Peter Mathiasen, sætter de fokus på projektet "Barnets første 1000 dage", der i 2019 kom på finansloven for at give udsatte børn en bedre start på livet.