Episode 30: Digitalt kompetente kandidater – på tværs af dusinvis af fag

Computational thinking - En podcast af It-vest - samarbejdende universiteter

Kategorier:

Når tusinder af studerende på omkring 80 forskellige uddannelser på Aarhus Universitet skal "opdateres" med digitale kompetencer, kræver det et kolossalt forarbejde, som både identificerer grundlæggende ønsker til undervisningen og tager hensyn til de mange særlige behov i fagmiljøerne.Med denne episode fortsætter vi temaet om universiteternes arbejde for at sikre kandidaterne digitale kompetencer og styrke deres evner for computational thinking.Sidst hørte vi om projektet Common Ground på MIT i Boston, og denne gang tager vi så turen tilbage til de hjemlige himmelstrøg, nærmere bestemt til Aarhus Universitet, hvor man også har gang i en større opgradering af de studerendes digitale kompetencer – for det er naturligvis noget som efterspørges fra mange sider.Der har været flere relaterede projekter på både fakulteter og institutter, og universitetet ser selvfølgelig også på, hvad der ellers foregår i verden.Samtidig diskuterer man jo også, hvilke digitale kompetencer der går på tværs af alle fag – eller i hvert fald de fleste – og hvilke lokale justeringer og tilpasninger, der skal ske på de enkelte institutter.Vi har talt med prodekan Niels Lehmann, der i universitetets uddannelsesudvalg er tovholder på projektet Digitalt Kompetente Kandidater, og med Tina Bering Keiding, som er funktionschef på Center for Uddannelsesudvikling ved Aarhus Universitet.God fornøjelse!Podcastserien Computational thinking - at tænke med maskiner udgives af It-vest.Den er produceret af Anders Høeg Nissen, podLAB.LINKSNiels Lehmann, prodekan, Aarhus UniversitetTina Bering Keiding, funktionschef, Center for Uddannelsesudvikling, Aarhus UniversitetDigitalt Kompetente KandidaterDigital Curriculum

Visit the podcast's native language site