Ordblindhed – emotionelle følger ved læse- og skrivevanskeligheder

Hvis børn og unge har læsevanskeligheder, eller er ramt af ordblindhed, har det ofte stor betydning for deres selvforståelse og følelsesliv. Og selvom der aldrig før har været så mange hjælpemidler til dem, har der heller aldrig før været så høje krav til, hvad de skal kunne præstere. Men hvad er det især for nogle krav, der er svære for dem? Hvordan påvirker det dem følelsesmæssigt? Og hvordan kan man som fagprofessionel bedst støtte dem? Det er nogle af spørgsmålene i denne udgave af Didaktisk, Praktisk, Go’. Lisbet Rask, chefkonsulent i Center for skole og læring på Absalon, er vært, og med i studiet har hun Carina Vallentin Degn, der er cand.mag. i audiologopædi og arbejder som adjunkt på Absalon. Hun underviser blandt andet kommende ordblindelærere og læsevejledere.

Om Podcasten

'Didaktisk, praktisk, go'' er en podcast produceret af Professionshøjskolen Absalon. I podcasten dykker vi, sammen med eksperter og fagprofessionelle fra skoleområdet og lærergerningen, ned i spændingsfeltet mellem teori og praksis for at give dig, der lytter med, inspiration til hverdagen og din faglige udvikling.