Episode 23: Influencermarkedsføring

Entertainmentretten - En podcast af Gorrissen Federspiel

Kategorier:

Hvad er influencermarkedsføring? Hvorfor er det en voksende branche, og hvilke retlige problemstillinger knytter der sig til virksomheders brug af personligheder i deres markedsføring? I denne episode af Entertainmentretten stilles der skarpt på influencererhvervet herunder det kommercielle og kreative arbejde, der ligger bag sponsoreret indhold på sociale medier. Til at belyse emnet har Jakob Plesner Mathiasen og Morten Rosenmeier fået besøg af Christina Barré - ejer af influenceragentbureaet Confetti CPH, som bl.a. giver et indblik i hverdagen som influencer, og i hvordan influencerbranchen er opstået. Derudover drøftes reguleringen af den farverige, virtuelle influencerverden og de udfordringer, der følger med, når markedsføring flyttes væk fra de traditionelle medier og i stedet foregår i grænselandet mellem kommercielle samarbejder og personligt indhold. Tidskoder 00:20 – Introduktion til dagens emne: influencermarkedsføring 01:25 – Præsentation af dagens gæst: Christina Barré 07:30 – Influenceragenters funktion og formål 09:45 – Hvad er influencermarkedsføring? 15:15 – Betalte samarbejder. Indgåelse af samarbejdsaftaler med virksomheder og dét arbej-de, der ligger bag et sponsoreret opslag 18:15 – Det økonomiske aspekt. Er der penge i influencermarkedsføring? 20:30 – Etik og regulering af influencererhvervet 26:10 – Reklamemarkering – regulering og praksis 35:50 – Gråzoner for hvornår indhold kan anses for reklame eller udtryk for personlige hold-ninger 39:40 – Influencermarkedsføring på tværs af landegrænser 42:35 – Særligt om markedsføring over for børn og unge 48:40 – Retouchering og manipulering af billeder 51:50 – Ansvarsfordeling mellem virksomhed og influencer Credits - Diverse Logic X underlægning (free domain) - Klip fra Steven He (1:07); https://www.youtube.com/watch?v=miD_TWmdGIY - Lydeffekter fra foley mappe