HM024: ROI på sociale medier med Thomas Bigum

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

ROI på sociale medier
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.
Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad, fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv, da man opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst er Thomas Bigum, der er Ekspert i Sociale medier, fra Bigum & co. Han hjælper virksomheder med at knytte og dyrke relationer med deres kunder og leads. Thomas beskæftiger sig ikke kun med ROI på sociale medier, men med hele online marketing spektret fra SEO, email-marketing til strategi. Hvis du vil i kontakt med Thomas Bigum, så kan du finde ham på Facebook.com/thomasbigum hvor den faglige Thomas Bigum holder til, hvis du også vil have lidt af den private så er det på Twitter
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

* Hvordan arbejder du med ROI på sociale medier
* Hvordan opstiller du KPI’er?
* Hvad betyder salgstragten for ROI på sociale medier?

Thomas Bigum i Help Marketing


Sådan arbejder Thomas Bigum med ROI på sociale medier
Thomas lægger hårdt ud med sine kunder ved at sikre, at de i starten af forløbet får opstillet KPI’er (Key Performance Indicator) som er forankret hos kunden. Det handler med andre ord om, at KPI’er er nemmere at forstå, når de er defineret som salg eller konverteringer, som du arbejder med til dagligt.
Så før du starter på sociale medier, bør du fastsætte KPI’er at måle på. Det kan være salg af varer, bookinger af møder, indmeldinger i medlemsklub, tilmeldinger til arrangementer eller sign ups til nyhedsbrev.
Når du skal konvertere, handler det om at optimere din indsats i forhold til den erfaring, du opsamler undervejs. Du skal finde ud af, hvornår hvilket indhold er det rigtige. Hvonår skal du lægge kattebilleder op for underholdningens skyld, og hvornår skal du linke til det, der skaber konverteringen? Gør du det på forkerte tidspunkter eller i forkerte situationer, ryger din ROI ned med det samme.
Hvis du kun linker til en landing page for at opnå konverteringen, så oplever du, at resultaterne bliver ringere og ringere. Derfor forstå konteksten for dine kunder og tilpas indholdet derefter.
Sagt på en anden måde: Du skal guide dine leads og emner ned igennem din salgstragt – ligesom vi talte om i afsnit 20 om Facebook marketing. Hold øje med dine data på en post eller tweet og derudfra kan du se trafik og konverteringer. Har du været for offensiv, daler konverteringerne, så må du dele indhold, der hjælper dine leads for at genskabe tilliden.
Thomas sammenligner det med en svamp, der skal suge væske, hvorefter du presser igen, så skal den suge væske også presse du igen. Du skal altså spille på tværs af alle kanaler og forsøge at få leads ned i tragten ved at dele brugbart indhold. Andre ville kalde det