HM039: International succes på sociale medier med Hans Tosti

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Indhold i dette afsnit af Help Marketing: International succes på social medier
Ugens gæst er Hans Tosti, som er Global Social Media Manager. Han er medvært på podcasten ”Gamle mænd i nye medier”. Hans arbejdede tidligere hos Komfo som senior social media advisor.

Er du interesseret i at følge Hans, kan du gøre det på Twitter. Vil du høre Hans Tosti og Peter Svejgaards podcast “Gamle mænd i nye medier” kan du finde den på iTunes og på Soundcloud.




I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

* Hvilke mål kan man sætte på sociale medier?
* Hvordan opnår man international succes på sociale medier, når man er på mange forskellige markeder?
* Hvordan giver man mulighed for at udtrykke sig lokalt, når styringen sker fra HQ
* Hvordan understøttes de lokale butikker med sociale medier?
* Bureauer i arbejdet med sociale medier
* Hvad er fordele og ulemper ved bureauerne?

Hans Tosti i Help Marketing


Hvad skal man være opmærksom på for at opnå international succes på soiale medier?
Ifølge Hans har mange store internationale virksomheder vidt forskelligartede mål med deres arbejde på sociale medier. Det afhænger af hvordan brandet opfattes i de forskellige markeder og hvor i udviklingen brandet er. Det skal også ses i forhold til, hvad det enkelte markedets funktion er i den samlede værdikæde. Fx spiller sociale medier for en fremstillingsvirksomhed også en stor rolle i Indonesien og Thailand, men her er det ikke det primære mål at promovere deres produkter, men i stedet er det at skaffe kvalificeret arbejdskraft.
Hvilke kanaler arbejder Hans med?
I den vestlige verden arbejder Hans og teamet som internationalt brand selvfølgelig med Facebook. Ifølge Hans kommer man ingen vegne i dag i den vestlige verden som konsumerbrand, hvis man ikke er tilstede på Facebook. Brandet er også tilstede på Instagram, hvor de har valgt en centralistisk tilgang, hvilket betyder, at de har én global profil. Brandet er også at finde på twitter, og her tillader man at butikkerne også må have deres egne profiler. Den lokale tilgang på Twitter er valgt fordi man kan komme rigtig langt med responsiv tilgang til twitter. Altså hvor du lytter mest, og udvider dialog i butikken til også at være på Twitter. Tosti mener ikke, at Twitter er et sted, hvor man laver globale branding aktiviteter. Brandet er også tilstede på YouTube, hvor de har taget en form for Help Marketing/ content marketing tilgang til sig. Her producerer de såkaldte ”shoecare videoer”, hvor de hjælper forbrugerne og giver dem tips og tricks til, hvordan de fx kan rengøre deres sneakers, eller hvordan man kommer lugtgener i skoene til livs. I produktionen af videoerne til YouTube forsøger Hans og teamet at være forholdsvist unbrandet. Brandet er afsender, men det skal ikke være en reklame.

Hans og teamet er også at finde på Pinterest. I Kina benytter Hans og hans team sig af WeChat som kanal. WeChat er en interessant kanal, der er 100 procent mobilbåret og har indbyggede såkaldte one-click-buy knapper, hvor du betaler direkte igennem app’en.


Styring af de enkelte markeder
Hans og teamet er tilstede på mange markeder og platforme. Derfor kan det være svært at holde styr på, hvordan brandet bliver fremstillet i de forskellige markeder. Af den grund har brandet også brandpolicies, sådan at de enkelte medarbejdere ved, hvordan brandet skal operere på markedet. Hans og hans team gør meget for,