HM047: Track alt i Google Analytics med Jacob Kildebogaard

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:


Google Analytics i Help Marketing
Ugens gæst er Jacob Kildebogaard, der er Ansvarlig for Analytics og Adwords hos Webjuice, og som har skrevet to bøger om hhv. analytics og adwords. Du kan følge Jacob rundt omkring under navnet webanalytiker. Hans Blog hedder webanalytiker.dk, ligesom hans Twitter handle også er webanalytiker. 
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

Anskaffelse i Google Analytics
Kampagnesporing – hvordan sætter man det op?
Adfærd i Google Analytics
Interne søgninger på sitet og hvad de kan bidrage til?
Konverteringer og hvordan du måler dem?

Jacob Kildebogaard i Help Marketing


Menupunktet Anskaffelse i Google Analytics
Ifølge Jacob er anskaffelse et punkt i Google Analytics, hvor du bør bruge meget af din tid. Anskaffelse siger nemlig noget om, hvor du får din trafik fra. Du finder anskaffelse under “Al trafik” —> Kilde medium —> medium under primær dimension. På den måde kan du hurtigt se, hvor trafikken til dit site kommer fra.

Du kan se, hvor mange sessioner der har været. Du kan se, hvad afvisningsprocenten er. Og du kan se, hvor godt det går med dine konverteringer (hvis du har sat dem op). Sessioner siger noget om, hvor mange besøg, der kommer ind på din side. Afvisningsprocenten viser det antal besøgende, der kommer ind og kun ser den side, de lander på, og så forlader dit sitet igen. Hvis afvisningsprocenten er høj, kan det være et problem, som du skal tage hånd om. På den måde kan du optimere dit site.



Referrals
Du kan få uddybet referrals under menupunktet “al trafik” —> “henvisninger”. Under henvisninger kan du se præcis, hvilke sites du har fået trafik fra. Det kan være en god måde at undersøge, om der er nye trafikkilder til dit site. Hvis du under referrals oplever, at der er en del spam, så læs hvor du du fjerner det på www.webanalytiker.dk/spam.


Kampagnesporing
Det er vigtigt, at du arbejder med kampagnesporing. Her får du indsigt i, hvad de forskellige tiltag, du laver på dit site, giver. Det kan være nyhedsbreve, Facebookannoncering, Twitter trafik eller referral-trafik. Du tilføjer UTM-koder til dit link. På den måde kan Google Analytics præcis finde ud af, hvor dine brugere kommer fra.
Dette bruges bl.a. af flere af nyhedsbrevssystemerne. Det kunne være Mailchimp, hvor du bare klikker af, at det skal integrere med Google Analytics, så tilføjes det automatisk til kampagnesporing på alle links. Kampagnesporing er helt konkret utm koder, som du tilføjer URL’en af den enkelte artikel. Hvis du vil vide mere om kampagnesporing så brug Googles kampagnesporingsværktøj, der hjælper med at lave koderne.


Menupunktet Adfærd i Google Analytics


Under menupunktet adfærd anbefaler Jacob, at du kigger under “websiteindhold” —> landingssider. Her får du data om, hvor brugeren er startet på dit site. Brugerne kommer bestemt ikke kun ind via din forside. Rigtige mange brugere søger på Google og havner på en underside, hvor de finder svaret på deres spørgsmål. I Bolius med små 500.000 månedlige brugere kommer kun omkring 20 pct. ind via forsiden. Det betyder, at Bolius skal sikre,