HM058: Hemmeligheden bag succes som ung iværksætter

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

 
At være ung iværksætter
Ugens gæster er Tobias Ehlig på 22 år fra webshoppen Festli.dk og Kristian Scharling på 19 år fra kvalitetstekster.dk. Hvis du vil følge Tobias, kan du klikke dig ind på Twitter og Festli.dk og dermed holde dig opdateret. Du kan ligeledes holde dig opdateret på Kristian på Facebook, LinkedIn og Kvalitetstekster.dk.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

Tobias og Kristians historie til iværksætteri
Netværk uden sælgerhatten
Gode råd til at finde den indre gejst frem

Tobias og Kristian i Help Marketing


At være ung iværksætter – hvor starter rejsen?

Tobias var 19 år, da han sendte sin første faktura. Han fortæller, at han altid har været initiativrig, hvilket kom til udtryk, da han som 15-årig begyndte at arbejde med hjemmesider og dygtiggjorde sig inden for opsætning af hjemmesider samt Google Analytics for at måle data.  Efter de første hjemmesider begyndte interessen for at lave videoer, som resulterede i et projekt, hvor han hjalp sin onkel. Det mundede ud i at gøre interessen til forretning. Derfra blev der oprettet CVR-nr. og hjemmeside. SEO arbejdet var det område, der drev ham. Tobias sidder nu med hjemmesiden festli.dk, som er den tredje webshop, han har startet. De seneste to har han solgt og er nu fokuseret på at sælge ”festgear”.
Kristian startede som 17-årig, hvor han arbejdede som tekstforfatter og lærte alt om at drive en online virksomhed samt SEO-arbejde. Da arbejdsgiveren flyttede til udlandet efter et år, var det oplagt for Kristian at starte for sig selv. I de sidste otte måneder af gymnasiet blev der knoklet ved siden af skolen. Da studenterhuen kom på rette plads, blev det tid til at gå all in. I starten blev der sat økonomiske mål for hver måned. Jo flere ting, der blev sat i gang, jo bedre økonomi. Men alle ideerne kunne ikke efterleves, derfor blev beslutningen at holde fokus på én virksomhed, som blev til kvalitetstekster.dk for derved at øge indtjeningen og arbejdsglæden med ét fokusområde.
De unge iværksættere har indstillingen, vi finder ud af det ”on the go”. Vi lærer det nok hen ad vejen. Google is your friend! Som ung iværksætter uden tonsvis af erfaring må man spørge andre til råds, og der er Google uundværlig. Der er nok nogen før dig, der har haft problemet og delt det online. Tobias mener at starte simpelt og lære hen ad vejen er en løsning, der som nystartet iværksætter er meget brugbar. Bare spring ud i det, når du har drivet. Så lærer du det hen ad vejen. Det har drengene ret i og den umiddelbarhed kan andre, der arbejder i virksomheder, lære meget af.
Spørg altid dit netværk til råds for at blive klogere. Netværk er til for at blive brugt. Kristian mener dog, at formålet med netværking typisk er at promovere sig selv for at få solgt sine varer. Men ifølge ham er den bedste måde at markedsføre sig selv på ved at hjælpe samt spørge andre til råds. Tobias tilføjer, at sælgerhatten skal gemmes væk. Det er, når vi hjælper hinanden, vi kan gøre en forskel. Det er lige efter Help Marketing-ånden.
Konkrete råd til motivation
Tobias: Vær kritisk! Du skal ikke bare acceptere det, hvis du bruger din tid på kedelige ting – gør noget ved det.