HM075: Samtænk UX og Content Marketing for bedre konverteringer (og meget mere)

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

User experience / UX og Content Marketing i Help Marketing
Ugens gæst er Rikke Marie Søegaard. Rikke ejer bureauet, Anotheragency, hvor hun til dagligt hjælper B2B virksomheder med at generere salg og leads gennem relevant indhold på tværs af kanaler og gennem kunderejsen. Hvis du vil følge Rikke på de sociale medier, kan du klikke dig ind på hendes website anotheragency.dk.
 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

Hvad er UX?
Hvorfor bør du tænke UX og Content Marketing sammen?
Hvilke kompetencer kræver det at arbejde med UX i forbindelse med Content Marketing?
3 uhyre nemme tiltag inden for UX og Content Marketing, som mange overser

Rikke Marie Søegaard i Help Marketing
 
Derfor skal du kende til UX, når du arbejder med Content Marketing
UX betyder user experience. Det er en disciplin, der betegner den oplevelse kunderne har de på digitale medier. Rikkes formål er at skabe den bedste brugeroplevelse set fra et forretningsperspektiv og forbedre kundernes digitale oplevelse. Målet er selvfølgelig at konvertere besøgende til leads og siden til kunder – det kræver at de har en god oplevelse. Indholdet alene kan ikke sikre det – du er nødt til at tænke UX ind i din Content Marketing.
Du ved, at godt indhold er alfa omega for dit website, da dine besøgende besøger dit website for indholdet. Lige så vigtigt som dit indhold er UX. Dine besøgende vil have information og viden – og det skal være nemt tilgængeligt. Af selvsamme grund er det vigtigt, at du tager UX tankegangen med ind i dit Conttent Marketing-arbejde. Vær fra start bevidst om dine mål, så du kan tiltrække besøgende og fastholde dem. Hvis du bruger UX tankegangen og er bevidst i dine brugeres adfærd, vil du opnå bedre resultater, der vil øge engangement, konverteringer med mere. Hvis du samtidig med kan opnå flere besøgende, slår du to fluer med ét smæk.
User Experience-tankegangen: Sådan kommer du i gang
Der er mange virksomheder, der endnu ikke har taget UX tankegangen til sig. Heldigvis er antallet af virksomheder, der arbejder med UX og Content Marketing stigende. Det betyder, at du stadig kan nå at være blandt de første og dermed opnå et forspring. Sørg for at arbejde ud fra en holistisk tankegang i organisationen. Jo flere, der taler sammen i organisationen og med brugerne, jo bedre. Det kræver kontakt med dine brugere, hvis du skal forstå dem – brug alle kontaktpunkter i forhold til brugerne (salg, kundeservice, social media etc.). Det er alpha omega at UX medarbejdere taler med brugerne, laver test og undersøger brugeradfærden.
Rikke giver i podcasten tre lavthængende UX-frugter i content marketing arbejdet, du allerede nu kan begynde at benytte dig af. Den første er at tænke på UX, når du skriver blogindlæg. Specielt titel og metabeskriver, mails og opdateringer på de sociale medier. Anden er at bruge bevægelser rigtigt og sidst men ikke mindst, skal du placére din nyhedsbrevstilmelding taktisk.
7 konkrete UX og Content Marketing-råd du kan starte på allerede i dag

* Venstrereglen: 69% af tiden kigger vi i venstre side. Påvirker synlighed, engagement & click-through rate.
* Kontrast: Øjet tiltrækkes af kontrast. Kan bruges til at overrule venstrereglen – but beware.
* Linktekster: Vi bruger linktekster til at navigere efter. Påvirker læsevenlighed, brugervenlighed, fastholdelse/bounce rate.
* Scroll: Vi bruger ca.