HM086: Få mere ud af LinkedIn

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:


LinkedIn Guide i Help Marketing
Ugens gæst er Kasper Hundebøl Hamann. Kasper arbejder med at skabe forretning igennem sociale medier og optimere processer. Arbejdsopgaverne spænder inden for marketing og IT, hvor han hjælper sine kunder med at forstå og bevare overblikket over deres online markedsføring og sociale medier. Samtidig udgør praktiske opgaver som Facebook annoncering og LinkedIn også en del af arbejdsområdet.
Hvis du vil følge Kasper på de sociale medier, kan du klikke dig ind på LinkedIn eller besøge hans profil på Twitter.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

Sådan skal du bruge LinkedIn

Sådan optimerer du din profil

Sådan får du styr på din virksomhedsprofil

Sådan skaber du fordele med Pulse-universet

Kasper Hundebøl Hamann i Help Marketing

Sådan skal du bruge LinkedIn
Hvis du gerne vil have et stærkt netværksværktøj, er LinkedIn en rigtig god løsning, da du har samlet dine kontakter fra fysiske netværksgrupper, dine kolleger, dine leads, kunder og konkurrenterne. Der er flere fordele, hvoraf den første er, at du altid har adgang til opdateret information om dit netværk.
Næste fordel er at du kan holde dit netværk opdateret på, hvad du beskæftiger dig med lige nu eller god viden du vil dele Help Marketing-style. Det kommer til udtryk, når du deler din viden og opdateringer på LinkedIn. Og sidst men ikke mindst kan du dele dine kompetencer og synliggøre dem for dit netværk.
En opfordring: Følg med i hvad dit netværk går og laver – tænk over, hvordan du kan hjælpe dem. Måske får du en dag brug for deres hjælp?
3 elementer, der optimerer din LinkedIn-profil

* Du skal have et godt vellignende foto, så du kan genkendes både online og offline – selv når du møder dit netværk på gaden.
* Sikre, at du har en sigende titel, der skal fortælle om dig og dine kompetencer. Det er ikke din arbejdstitel – tænk over hvad dit netværk vil bruge af søgeord på Google. Et eksempel kan være “Rådgiver om web og sociale medier”
* Ud over at du skal have opdateret kontaktinfo, så er det vigtigt at lave en kort beskrivelse af, hvad du kan gøre for dit netværk, hvor du viser hvilke kompetencer, du besidder.

Sådan får du styr på din virksomhedsside
Det vigtigste når du har en virksomhedsprofil på LinkedIn er, at du har lavet en strategi for, hvad du vil med siden. Hvem vil du ramme? Hvordan vil du måle din succes? Første tip er at se dine followers som potentielle kunder eller ambassadører, der interagerer med din virksomhed for at opnå synlighed i deres netværk. Som mindre virksomhed kan vi tale om audience of audiences, hvor de personlige relationer udgør fundamentet for, at virksomheden kommer til at opnå succes. Andet tip er at tilpasse dit indhold til din målgruppe, således at LinkedIn ikke blot bliver en nyhedskanal som mange andre.
Hvad er showcases?
Showcases er blot en underside i LinkedIn, der fungerer på næsten samme måde som en virksomhedsside. Layoutet er en smule anderledes, men det er stort set det samme, du kan. Du kan bruge det til at fremhæve relevante kompetenceområder. Et eksempel på dette er Microsoft, som fremhæver med Office, Skype, Bing ads osv. Microsoft bruger altså showcases til at profilere konkrete produktområder.
Sådan måler du på din virksomheds profilside
På din virksomhedsprofil kan du lave målinger på trafik. Derudover anbefaler Kasper,