HM090: Geniale PR-tips, der giver dig omtale og links!

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:


PR i Help Marketing
Ugens gæst er Jens Jakob Andersen, som ejer runrepeat.com. Runrepeat er en platform, som samler anmeldelser af løbesko. På hjemmesiden kan du finde al den information, du er interesseret i og holde dig opdateret på den nyeste viden. Hvis du vil følge Jens Jakob på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter eller besøge runrepeat.com
I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

Sådan tænker du målgrupper i PR (Public relations)

Sådan får du omtale med gode historier

Sådan bruger du undersøgelser og statistik til at skabe de gode historier
Derfor skal du opbygge relationer til journalister

Jens Jakob Andersen i Help Marketing
Derfor skal du klikke dig ind på Runrepeat.com

Runrepeat startede efter, at Jens Jakob havde ejet en løbebutik i Danmark og Sverige. En af grundene til at starte hjemmesiden var, at mærkerne dikterede, hvad der var populært. Vi forbrugere køber, hvad der bliver markedsført bedst, men ofte er det ikke lig med det bedste produkt for dig. Derfra startede lysten til at skabe transparens og hjælpe forbrugerne, således de kom hjem med det produkt, der passede præcis til dem. Runrepeat ranglister løbesko, som bygger på både eksperternes og brugernes vurderinger. Der bruges ca. 8 timer på hver løbesko, derfor kan du som bruger klikke dig ind på hjemmesiden og få en opsummering af alle de forskellige anmeldelser, der ligger på internettet.
Derfor skal du medtænke målgrupper i dit PR-arbejde
Det er vigtigt at tænke på, hvad der giver værdi for den målgruppe. Du skal ikke fortælle om dig selv eller din virksomhed, men om det, du kan hjælpe din målgruppe med. Tag kontakt til aviser og magasiner og gå efter dem, der er inden for din genre. Eller du kan vælge at gå efter de største medier i verden (eller i Danmark). Det vigtigste er selvfølgelig, at dine kunder bruger medierne, som du henvender dig til. Det er vigtigt, at du målretter dit PR-arbejde, så du skaber værdi for din målgruppe. Find derfor ud af hvor din målgruppe er og sørg for, at det er din målgruppe, der er tættest på dit produkt.
Sådan får du PR-omtale
Der er to måder at få omtale på. Den første er, at du pitcher din historie på et relevant medie. Hvis du opnår omtale, er der ofte andre medier, der løber videre med historien (eller i USA via  syndicastion) – på denne måde kan artiklen spredes til flere medier. Det kan også være et nyhedsbureau tager historien op. Med den anden måde deler du din historie på de sociale medier, får journalisterne til at kontakte dig, som vil gå videre med din historie.
Derfor skal du opbygge journalistrelationer
Da Jens Jakob startede, lavede han en historie, hvor han påviste, at kvinder løber bedre marathon end mænd. Han analyserede marathonresultater, der viste, at mænd er dårlige til at strukturere deres løb, og kvinder derfor var bedre løbere end mænd. Hvis du laver en undersøgelse/analyse, så tag kontakt til fx fem medier og pitch din historie. Med gode reelle historier uden selvpromovering opbygger du et forhold og beviser din troværdighed. Du skal skabe værdi for journalisten. Det er vigtigt at huske på, at her er tale om langsigtede relationer. Opbyg en historie, vis troværdighed og skab en relation. Et TIP! Giv noget til journalisten, der ikke hjælper dig selv. Send derfor historier, hvor du ved,