HM091: 13 gode råd fra journalisten til Public Relations-medarbejderen

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Public Relations fra journalistens perspektiv i Help Marketing
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.
Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.
Ugens gæst er David Guldager. David er teknologi-redaktør på TV 2 – og teknologi-ekspert i Go Morgen Danmark og på TV 2 News. Du kan tænde for dit TV hver tirsdag, hvor David deler sine råd med seerne. David er desuden medvært Bingecast, sammen med Eric anden podcast om tv-serier. Lyt med i iTunes nu! 
I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

Derfor er brugerne og seerne vigtige at tænke på i dit public relations pitch
Sådan laver du en gennemarbejdet historie
Gode råd til at komme på TV
Derfor må du gerne nævne konkurrenter i dit public relations-arbejde
Sådan skaber du de mest værdifulde PR-henvendelser
(Husk du kan støtte Help Marketing)

David Guldager i Help Marketing

David Guldager er ikke bange for at fortælle hvordan public relations-medarbejdere og PR-bureau-folk får mest muligt ud af at samarbejde med journalister. Vi taler om fordele og ulemper, hvad du må og ikke må i PR-arbejdet i afsnittet. Herunder har vi samlet de 13 bud på det gode Public Relations-arbejde.
1. Tænk på det visuelle, når du pitcher til TV
Det visuelle er vigtigt, når du sender PR-henvendelser og vil have opmærksomhed i TV. Medtænk derfor det visuelle aspekt i din historie. Det skal se lækkert ud for seerne. Det betyder, at du skal pitche tanker om hvordan det vil se ud på TV med hver gang.
2. Medtænk brugerne og seerne – din historie skal være relevant for dem!
Når du pitcher din historie, er det vigtigt at medtænke din relevans for brugerne. Hvorfor skal de købe dit produkt? Hvordan hjælper dit produkt dem? Og hvordan hjælper din historie dem, hvis den kom i medierne?
3. Skræddersy din historie efter temaer
Hvis du skal pitche et produkt ind, så gør dit produkt aktuelt og tænk i temaer. Temaer fungerer rigtig godt, så sæt dit produkt ind i en kontekst med et relevant tema – det giver ofte en god historie. Tænk i lister, hvor dit produkt kan være en af tingene på listen. Eller tænk i helheder: Hvad skal du have med på turen sydpå til sommer? Hvis du sælger biler, så give også gode råd om hvordan brugerne får børnene med på en god måde i bilen. Foreslå iPads eller gode lege i bilen.
4. Tænk i kontekst
Det er vigtigt at tænke din historie ind i en kontekst. Hvis du skaber en historie, der indgår i en overordnet fortælling, der er i gang lige nu, er din chance for at komme i betragtning betydelig større.
5. Helt forbudt: Arrogant public relations-opfølgning
Arrogance er svær at tackle for journalister. Når du har sendt din pressemeddelelse, så kan du følge op hvis du ikke har hørt fra journalisten. Dog er det helt forbudt at presse på – bare få timer efter. Det er også forbudt at blive irriteret over, at journalisten ikke har bragt historien. Accepter i stedet for, at den ikke er interessant eller aktuel lige nu.