HM094: Millennials: Den unge generation på arbejdsmarkedet

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Millennials: Den unge generation på arbejdsmarkedet i Help Marketing
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Anita Lykke Klausen. Help Marketing produceres af Nochmal.
Baggrunden for Help Marketing er, at  vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.
Ugens gæster er Josephine Ahm og Casper Vahlgren. Casper har lige forsvaret sit speciale på CBS og starter som Trainee hos We Are Social i London om nogle måneder. Josephine er på kanten til at aflevere sit speciale på KU og er derudover marketingkoordinator hos Vium Media. Hun er på jagt efter drømmejobbet.
I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

Sådan ser drømmejobbet ud for Millennials
Det forventer de unge af en arbejdsgiver
De vigtigste prioriteter på arbejdet
Myter om Millennials – holder de vand?
Den største forskel mellem den unge og ældre generation på arbejdsmarkedet
(Husk du kan støtte Help Marketing)


Introduktion af Casper og Josephine
Capser har lige afleveret speciale om afstigmatisering af psykisk sygdomme på sociale medier. Josephine skriver speciale om B2B relationsskabelse, især med fokus på tillid og relationer.
Sådan ser drømmejobbet ud for den unge generation
Hvis man skal udforme drømmejobbet for den unge generation, de såkaldte Millennials, så fremhæver Josephine og Casper motivation og en stejl læringskurve. Det skal gerne være en arbejdsgiver, hvor man kan se sig selv være i mange år. Det indebærer, at man ser muligheder for at kunne udvikle sig i organisationen og stige i trin i hierarkiet. Der er ikke præferencer for at udviklingen skal gå hurtigt – men muligheden skal være der for at tilgå nye og andre ansvarsområder, så man får mulighed for at udvikle sig og lære nyt. Lønnen er ikke afgørende for dem, fordi arbejdsopgaverne bliver prioriteret højere.
Ønskeorganisationen er også handlekraftig og eksekverende. Hierarkiet er ikke tiltrækkende, såvel som tunge processer der bremser eksekveringen heller ikke er det. Der skal være mulighed for at prøve nye ting af, og organisationen skal være omstillingsparat. Josephine nævner, at unge er vidensbegærlige; de er vant til at skulle lære meget og lære hurtigt, og det vil de gerne blive ved med. Især unge der arbejder med digital markedsføring beskæftiger sig med et områder der udvikler sig i rivende fart. For dem er det en prioritet at være med på beatet.
Krav til arbejdsgiveren – de unge vil have sparring
Et stort krav til arbejdsgiveren er, at der er en kollega som kan fungere som en form for mentor. En kollega som kan lære fra sig. Det sikrer, at man lærer så meget som muligt, og det passer med ønsket om en stejl læringskurve. Som nyuddannet er det en stor hjælp med en person, som kan hjælpe en på vej.
En sparringspartner skal være en person, som man kan gå til, når man kommer i tvivl. Det er den løbende dialog om stærke og svage sider med sparringspartneren, som skal sikre, at man udvikler sig optimalt. Det er alt fra stort og småt – hvordan hilser man på en kunde, og hvordan man klarer sig i branchen.
Krav til løn og pension
Der er krav til løn og pension. Kravet trækker dog mindre på et bestemt beløb og mere på at v...