HM097: Skriv godt – geniale skriveteknikker med Henrik Hillestrøm

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:


Skriv godt i Help Marketing
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.
Ugens gæst er Henrik Hillestrøm, som er konsulent hos BRO kommunikation. Henrik laver primært projekter med skriftlig kommunikation. Han  underviser desuden i skriftlig formidling. Henrik er hovedansvarlig for marketing og redaktør på BRO-bloggen og vært på BROfm podcasten, der udkommer én gang månedligt.
I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

Sådan skriver du sprogligt geniale blogindlæg
Grunden til du skal forholde dig til din læsers situation
Sådan optimerer du din skriveproces
Sådan skriver du i et læsevenligt sprog

(Husk du kan støtte Help Marketing)

Sådan skriver du et godt blogindlæg

Gode tekster skal formå at igangsætte noget hos din læser. Der skal skabes en gnist, der giver læseren lyst til fx at foretage et køb i din biks eller motivere til handling. Hvis du kan igangsætte en proces hos din læser, som modner til at handle, så har du skrevet et godt blogindlæg.
Derfor skal du forholde dig til din læsers situation
Der er forskellige forventninger, når din læser klikker på linket til din blogpost eller åbner en mail. Og her udgør formidling et vigtigt element. Formidling er blevet et bredt begreb – derfor kan du ikke nøjes med at forholde dig til de skrevne ord. Du skal også forholde dig til situationen, som brugeren er i. Tænk over, at din tekst skal gribe ind i dine købers situation – hvad er din købers motivation, og hvilken situation står vedkommende i?
Det er vigtigt, at du går ud fra situationen frem for mediet, da du ellers kan risikere at ramme ved siden af din målgruppes adfærd. Derfor skal du tænke i køberens bevægelse og salgstragt på forhånd. Salgstragten er relevant at indtænke, da der er forskel på, hvilke argumenter du skal slå på, alt efter hvor læseren er i salgstragten. Sørg for at ramme din køber med dét argument, der slår hårdest i den del af salgstragten vedkommende er.
Sådan optimerer du din skriveproces
Du har måske oplevet, at du har en god idé fra start og ved, hvilken tekst du vil ende med. Hvis det er tilfældet, så er der gode råd her! Næste gang du skal i gang med en skriveproces, så start, før du rammer tasterne.
Du kan bruge denne model: Formål-budskab-struktur-sprog-modellen. Dit formål skal forvandles til budskaber, som dine læsere finder interessante. Når det er på plads, kan du dykke længere ned i tragten og forme en struktur og derefter arbejde med sproget. Stil dig selv spørgsmålet til sidst: Hvordan skal det lyde? TIP: Forestil dig hvad din modtager har brug for igennem hele processen, så kommer du langt.
Kunne du tænke dig at tjene penge på at skrive? Lyt med i afsnit nr. 13, hvor Jakob Damgaard fortæller om emnet.
Derfor skal du få feedback – og afstemme den
Det er en god idé at samarbejde på kryds og tværs i din virksomhed og lade friske øjne se på dit skriv. Men har du oplevet, at du får feedback på andre områder, end du ønskede? Måske er det ikke grammatiske fejl,