HM099: Samarbejd med kunderne i stedet for kun at sælge til dem

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:


We-economic i Help Marketing
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre. Værten er Eric Ziengs. Help Marketing produceres af Nochmal.
Baggrunden for Help Marketing er, at jeg gerne vil have, at vi alle bliver en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det i mine øjne er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.
Ugens gæst er Peter Hesseldahl. Peter er projektleder på We-economy og fremtidsforsker, hvor han forsøger at finde ud af, hvordan verden ændre sig og hvad, der gør spillereglerne anderledes i økonomien.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

Definition af We-economic

Sådan bruger du data

Forbrugeren som medskaber

Fremtidens virksomheder og forbrugere samarbejder
Sådan implementer du We-econonmic-tankegangen

(Husk du kan støtte Help Marketing)

Peter Hesseldahl i Help Marketing


Definition af We-economy
Vi har levet i industri alderen, og nu er vi på vej ind i en økonomi, der er defineret af digitale teknologier. Forbrugere betaler i dag for en vare og that’s it. Det er en envejsproces fra virksomhed til forbruger. Men det hører fortiden til, hvis man skal tro Peter Hesseldahl. Samarbejde er vejen frem!
I stedet skal vi hjælpe hinanden. Vi skal inkludere forbrugerne i vores marketing og udvikling. Virksomheder, der kan tænke sådan, vil kunne koordineres eksterne ressourcer meget bedre. Det er de eksterne ressourcer, vi skal have fat i i form af medskabende kunder. Dit produkt skal ikke sælges færdiglavet uden input udefra. I stedet er fokus på detaljerede data, som virksomheden har adgang til, fordi forbrugeren og er med til at forme produktet. Det betyder, at produktet bliver en løsning. Forbrugeren erstattes af en medskaber. Det vil sige, at du har en virksomhed med færre ansatte, hvor de største kapaciteter ligger eksternt. Det vi som forbruger modtager, bliver afhængig af os selv. Det omdefinerer rollerne i økonomien.
Threadless er et eksempel på brugerdreven innovation – We-economy. Det giver brugerne lov til at designe deres t-shirts. Threadless trykker stadig t-shirten, men andre kan få lov til at byde ind med ressourcer. De har ikke en eneste designer ansat. Værdiskabelsen sker ikke internt, men eksternt. Det bliver i højere grad at kunne drive et community! Det er et godt eksempel på at samarbejde. Kunne du gøre noget lignende i din virksomhed?
Hvordan kan virksomheden og den medskabende kunde samarbejde?
Se overgangen fra industrielle økonomi til We-economy som en gradvis overgang. Det der præger en virksomhed er, at du er opmærksom på hvem du er i sammenspil med og hele tiden tilpasser dig brugeren. Således kommer du tættere sammen på brugeren. Det betyder at på sigt kan brugerne “overtage” visse af de funktioner fra virksomheden. Du kan ikke levere den kvaliteter, brugeren ønsker. uden at inddrage brugerne.
Forbrugeren som medskaber
Hvorfor er We-economy stærkere end den klassiske måde at tænke på? Tag et eksempel som Lego, der laver et værktøj, hvor du kan bygge klodser digitalt. Du kan lave en flot 3D model af det, du have forestillet dig. I community’et er der flest børn, men også eksperter,