HM104: Skab din egen platform

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Skab din egen platform med Linn Grubbström i Help Marketing
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.
Ugens gæst er Linn Grubbström. Linn er madblogger og fotograf. Hun står bag den succesfulde blog Frk. Kræsen, som hun startede tilbage i 2011. Hun er oprindeligt fra Sverige og har en baggrund som journalist. Hendes opskrifter er nem hverdagsmad med et lille grønt twist.
I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

Hvorfor Linn oprindeligt startede sit website Frk. Kræsen
Hvordan hun fik sin blog til at vokse
Hendes tanker omkring sponsorerede indlæg
Direkte og indirekte måder bloggere kan tjene penge
Linns 10 bedste råd til at gå fra hobby til business
(Husk du kan støtte Help Marketing)



Derfor valgte Linn at skabe sin egen platform

Da Linn var i gang med den sidste del af hendes uddannelse, besluttede hun sig for at starte bloggen Frk.Kræsen, fuldstændig som et hobby projekt. Hun valgte ikke at starte en madblog baseret på at hun havde en kæmpe passion for madlavning. Tværtimod.
Hun følte sig nemlig alt for ringe til at lave mad, og valgte derfor at give sig selv den udfordring at forbedre sine evner i køkkenet. For at forøge presset og få hende til at nå sit mål, valgte hun at skrive en blog om processen og dele sin udvikling med andre, som måske ønskede lidt inspiration eller kunne relatere til hendes dilemma.
Sådan fik Linn sin platform til at vokse
Det unikke ved Linns blog er, at alle hendes opskrifter er illustreret i trin-for-trin billeder, i stedet for blot et billede af det færdige resultat. Lange, uoverskuelige opskrifter beskrevet kun med tekst, virker bare ikke er nær så visuelt inspirerende. Dette gør hendes opskrifter super nemme for enhver at følge, selv for dem der ikke i forvejen ikke er så gode til at lave mad. Hun laver og viser også alle hendes opskrifter helt fra bunden, så alle kan følge med. Udgangspunktet er altså brugerens behov. 
Hun har udvidet sit indhold på Frk. Kræsen, til også at inkludere rejseguides, da hun elsker at rejse. Hun elsker også at finde og dele de allerbedste spisesteder i de forskellige byer og lande hun besøger. Så denne type anbefalinger er også noget man kan finde på hendes blog. Hun har meget fokus på kun at lave indhold, der passer lige præcis til hendes læsere.
Hun bruger sin Twitter profil til at dele behind-the-scenes indhold og hendes seneste updates. Hun deler også ud af sine erfaringer, insiderviden om branchen, samt fortæller om livet som madblogger. Derudover benytter hun sig selvfølgelig også af diverse andre sociale platforme, til at promovere sig selv og sit indhold. Dette hjælper hende med at tiltrække mere trafik på bloggen, flere læsere, samt generelt at skabe større brand kendskab.
At skabe sin egen platform er en stor del af Content Marketing. Læs definitionen af Content Marketing her.
Mennesker følger primært mennesker
Det at skabe en relation til sine følgere og vise sin personlighed er enormt vigtigt. Personen bag bloggen er netop det der gør den u...