HM106: Lær af bibliotekerne på sociale medier og deres marketingsindsats

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Bibliotekerne på sociale medier og deres markedsføring
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.
Ugens tre gæster er: Kathrine Bach Pasniuk, Jan Johansen og Troels Hedegaard Mortensen.

* Katrine er børnebibliotekar og social media manager på Frederikssund Bibliotekerne.
* Jan er er Bibliotekar  på Odense Bibliotekerne. Han er samtidig også klummeskribent, blogger, podcaster og ansvarlig for bl.a. Odense Læser.
* Troels er kommunikationsmedarbejder fra Københavns Hovedbibliotek.

I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

* Hvorfor din organisation bør være på de sociale medier
* Udfordringer for organisationer på de sociale medier
* Kommunikation og målsætning
* Hvordan du får samspillet mellem dine kanaler til at fungere
* Udfordringer som bibliotekerne har i deres sociale medier og markedsføringsindsats
* Succeshistorier du kan lære noget af
* Katrine, Troels og Jans bedste råd
(Husk du kan støtte Help Marketing)




Brug de sociale medier – bibliotek-style
Du bør møde folk dér, hvor de er. Og folk er på de sociale medier, så derfor bør din organisation også være det. Samtidig skal du også have et svar på “hvorfor” er vi på en given kanal. En platform som Facebook er fx ideel til at formidle nyttig information, hvis du er en kulturinstitution som et bibliotek. Du får samtidig god mulighed for at interagere med brugerne.

Du kan derudover også få trafik over på din organisations hjemmeside ved at dele de opslag fra hjemmesiden på Facebook (eller LinkedIn). Du genbruger dermed indhold på Facebook-siden, så du får mere ud af det. Samtidig driver du trafik til hjemmesiden.
Her et andet eksempel på hvordan bibliotekerne bruger Facebook. Har din virksomhed et kommende arrangement eller event, kan du booste antallet af deltagere, hvis du promoverer det på dine sociale kanaler. På den måde når du ud til et langt større publikum, end hvis du blot deler det med de besøgende på hjemmesiden. Du kan også engagere dem før, under og efter arrangementet. Bibliotekerne bruger dette meget.
Det kan også være enormt vigtigt for organisationens mulige samarbejdspartnere at se, at du er til stede på de sociale medier, hvor målgruppen også er. Det viser, at du er i stand til at formidle både dit og andres budskaber, på en effektiv måde.
Kommunikation og målsætning
I din kommunikationsplan bør du som udgangspunkt altid have fokus på værdien, du skaber for brugerne.  Det gælder om at stoppe op. Beslut først, hvad du ønsker at opnå med hvert opslag. Èt konkret mål pr. opslag. Hvis du ikke sætter et specifikt mål, så kan du heller ikke måle på resultatet. Din formidling af dit budskab bør altid have dine brugere i centrum. Fortæl, hvad du har at tilbyde, men vinkel det på en fornuftig måde, så det kommer til at handle om hvordan det kan gavne andre, frem for hvad du selv får ud af det.
Når man er en stor organisation, som fx Københavns Hovedbibliotek, er der et stort pres på hver enkelt kanal internt. De har omkring 500 arrangementer om året. Derfor er der meget information og en masse budskaber, der skal formidles. Derfor er det vigtigt for dem, at få delt budskaberne op i de rette kategorier.
Det er ligeledes vigtigt at få sat noget struktur på det indhold, der skal ud til brugerne.