HM112: Forskel på E-handel i Asien og Danmark

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

E-handel i Asien med Allan Vincentz i Help Marketing
Help Marketing podcasten er lavet for dig, der arbejder med digital marketing, salg og ledelse, og som gerne vil opnå succes ved at hjælpe andre.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle skal blive en lille smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Og fordi det er den bedste måde at skabe succes for sig selv og andre på, fordi du opbygger værdifulde relationer.
Ugens gæst er Allan Vincentz. Allan er head of digital hos Norbreeze Group og tidligere head of e-commerce i Matas.
I dette afsnit får du bl.a. svar på og indblik i følgende:

E-commerce: Forskellen mellem Danmark og Østen
Udfordringer ved e-handel i Østen
Unikke kanaler i Østen
Forskelle i forhold til digital markedsføring
Konkrete råd til dig der gerne vil sælge i Østen
(Husk du kan støtte Help Marketing)




Forskellen mellem Danmark og Asien

I et land som Danmark er det op imod 24 % af al omsætning af varer, der efterhånden foregår på nettet. I Sydøstasien står det lidt anderledes til. Her er det under 5 % af al handel, der foregår online.
I Singapore er der omkring 5.5 millioner mennesker, og det er et af de lande i Østen der er længst fremme. Men stadig er den samlede omsætning på e-handel, ca. 15 gange mindre end den er i herhjemme i Danmark.
Der bliver investeret mange penge i e-handel i Asien, og alt er at finde på nettet. Der bliver endda også investeret rigeligt i online markedsføring, men alligevel lader det stadig til at vanen med at handle online, har svært ved at bide sig fast.
Læs også om hvordan du opnår bedre konverteringer på din hjemmeside i afsnit 40 af Help Marketing.
Mulige årsager til at e-handel halter i Sydøstasien

Mennesker stoler mindre på hinanden og er generelt mere skeptiske. Det kræver derfor en større overbevisning at vinde kundernes tillid.
Singapore ligger tæt op af Kina og forbrugerne skal derfor være forsigtige i forhold til kopivarer.
Kunderne er endnu ikke helt trygge ved at betale online. Deres foretrukne betalingsmetode er stadig “cash on delivery”, hvor du betaler vognmanden der leverer din vare, og du kan nå at vurdere varen først.
Cross border logistik er svært. I EU er det meget nemmere at sælge hen over grænser, for der er ensartede regler og forsendelse er relativt billigt. I Østen er forskellige regler for hver grænse, du krydser. Det er dyrere og tracking er heller ikke optimeret.
I Asien er der heller ikke så mange internet brugere, som i resten af verden. Der kommer dog omkring 3.8 millioner flere mennesker på nettet hver måned. Så det er et hurtigt voksende marked, som selvfølgelig også startede på et meget lavt niveau.

Unikke Kanaler i Østen
Sociale medier er meget vigtige i digital markedsføring i Østen, da alle har profiler på samtlige sociale netværk. Facebook er rigtigt stort i regionen. Chat apps som WhatsApp, er noget stort set alle internetbrugere benytter sig af i Asien.
WeChat og Line er nogle af de unikke kanaler, som også er meget populære. Line er en japansk app, som blandt andet er meget populær i Thailand. WeChat er en kinesisk app, som også er populær uden for Kina.