HM127: Fremtidens teknologi i marketing

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Bliv klogere på teknologi i marketing med Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.
Læs mere om Help Marketing bogen i afsnit 118.
Ugens gæst: ekspert i nye teknologiske tendenser
Ugens gæst er Daniel Ord Rasmussen. Han arbejder til daglig som Senior Digital Strategist hos LEGO. Du kan følge Daniel på Twitter.
I ugens afsnit får du mere viden om:

* Hvorfor det er vigtigt at følge med i teknologiens udvikling
* Ekspertviden om nye teknologier og deres udvikling
* Hvordan du kommer i gang med at tænke teknologi i marketing

Hvorfor er det vigtigt at følge med i teknologi i marketing?
Teknologi og marketing er to størrelser, som er meget svære at skille ad. Og sådan har det altid været. Det er meget naturligt, at så snart der er en mulighed for at få et budskab ud til folk, vil det blive brugt i markedsføringssammenhæng. I dag bevæger udviklingen sig så hurtigt, at du bliver nødt til at følge med, hvis ikke du vil gå glip af nye muligheder for at nå ud til potentielle kunder.
Mange virksomheder ansætter en kommunikationsmedarbejder til at bestride titlen som webmaster og tage sig af alt det tekniske på deres website. Det er et meget godt billede på, hvor tæt forbundet marketing og kommunikation er blevet med det teknologiske aspekt. Det er dog en glidebane, hvis du spørger ugens ekspert. Det er nemlig ikke kun vigtigt at have en person, der er dygtig til at producere godt indhold, og som forstår at lægge det ind på dit site. Som en kommunikationsmedarbejder typisk gør. Det er mindst lige så vigtigt at have en person, der har styr på teknologien. En person, der ved, hvordan brugerne rent praktisk når frem til indholdet, og som kender til alle de muligheder, der er med dit website.
Innovative oplevelser og teknologi
I Daniels hverdag hos LEGO er der masser af innovation og nytænkning i omløb. Når der ideudvikles, er legen eller oplevelsen i centrum. Først derefter retter fokus sig mod, om der er en teknologi, der kan få ideen til at blive til virkelighed. Andre gange giver en ny teknologisk mulighed spændende ideer til nye produkter eller koncepter, men langt hen ad vejen foregår det den anden vej rundt. Hos LEGO er der en særlig udfordring i forhold til strenge lovkrav og regler, da deres produkter henvender sig til børn. Derfor skal ideudviklerne passe særligt på ikke at blive forblændet af en ny genial teknologisk mulighed.
Et aktuelt eksempel på, hvordan en virksomhed som LEGO kombinerer oplevelser med teknologi, er LEGO Life. Virksomheden er stadig ved at udvikle det nye sociale medie for børn, hvor forældre kan være sikre på, at deres børn færdes i et safe space miljø. Her kan børnene dele oplevelser med deres legetøj, og har de eksempelvis bygget noget fedt, kan de dele billeder med deres venner. Life fokuserer primært på kommunikation med ikoner og emojis frem for kommunikation med skrevne ord. Og det er der flere gode grunde til. Det gør det muligt for selv mindre børn af være en del af det sociale medie, og så er der mindre risiko for, at de større børn vil kunne komme til at anvende en negativ sprog...