HM129: Sådan bruger du Facebook grupper og Facebook Live

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Facebook Live og grupper på Facebook i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.
Læs mere om Help Marketing bogen i afsnit 118.
Ugens gæster: eksperter i brugen af grupper og live på Facebook
Vi har i denne uge dobbelt op på Lars. Vi er nemlig så heldige at have to eksperter med i vores optagelse. Mød Lars Østergaard, der er SoMe manager hos Kræftens Bekæmpelse, og Lars Aaes, der er digital specialist hos DR.   
Du kan følge Lars Østergaard på Twitter eller på hans blog. Lars Aaes finder du også på twitter, og ellers kan du skrive dig op til hans nyhedsbrev. Så modtager du fem links om ugen til de bedste nyheder om social media.
I ugens afsnit får du mere viden om:

De forskellige typer af grupper på Facebook
Hvordan du bedst bruger en Facebook-gruppe
Hvordan Facebook Live fungerer
Hvordan du skaber værdi med Facebook Live
Konkrete råd om Facebook-grupper og Facebook Live

Hvilke typer af grupper findes der på Facebook?
Bruger du Facebook-grupper som en del af din digitale indsats? Der er et enormt potentiale, så er du ikke allerede i gang, er det med at komme ud af starthullerne. Der findes flere forskellige former for grupper på Facebook. Grupperne er inddelt efter, hvor åbne de er. Der findes tre forskellige typer: åbne grupper, lukkede grupper og hemmelige grupper.

* Åbne grupper er for alle og enhver. Alle kan følge med i indholdet i gruppen, se, hvem der er medlem, og like eller kommentere på indholdet.
* I de lukkede grupper er det kun medlemmer, der kan se indholdet. Du skal også være medlem for at kommentere eller like. Selvom du ikke er medlem, kan du stadig søge gruppen frem og se, hvem der er medlem.
* De hemmelige grupper er helt hemmelige. De kan ikke søges frem, og du kan heller ikke se hvem, der er medlem.

Når du opretter en gruppe på Facebook, vælger du som administrator selv, om din gruppe skal være åben, lukket eller hemmelig.
Hvad kan du bruge en Facebook-gruppe til?
Facebook-grupper er ikke egnet til decideret salg. Men de er særdeles velegnet til ambassadør- og researcharbejde. De er ikke designet til at skubbe corporate budskaber ud, men derimod til at lade brugerne udvikle samtalen. Det giver dig en fantastisk mulighed for at finde ud af, hvad der rører sig.
Du kan vælge at se en Facebook-gruppe som en form for markedsresearch, hvor du får en samtale i gang mellem dine brugere. Der er rigtig meget brugbar information at komme efter, og du kan få en fornemmelse for dine kunder og deres præferencer. Og så er det oven i købet gratis. Men hvordan skal du gribe det an?
Fjern fokus fra dit brand
Når du starter en gruppe på Facebook, er det no-go at have dit eget brand i centrum. Du skal i stedet lade en sag være kernen. En sag, som dine brugere er interesseret i, og som er grobund for en samtale mellem dem. ADHD- foreningen har for eksempel en gruppe, hvor medlemmerne kan spørge hinanden til råds og dele d...