HM130: Beregn digital ROI og stop med at spilde marketingsbudget

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Bliv klogere på digital ROI med Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: ekspert i digitale medier og digital ROI
Vi har i denne uge besøg af Kenneth Gaardmand Avnsted, der er medindehaver og direktør hos Anodyne.  Du kan følge Kenneth på Linkedin eller Facebook
I ugens afsnit får du mere viden om:

Hvad digital ROI er
Hvordan du beregner en acceptabel ROI
Hvilke værktøjer du har til rådighed
Konkrete råd til hvordan du kommer i gang med at beregne digital ROI

Hvad er digital ROI?
Begrebet ROI er en forkortelse for Return On Investment. Det er kort fortalt en måling af det afkast, du får, når du laver en investering i en given markedsføringsindsats. Har du en positiv ROI, har du tjent mere, end du har betalt, og er den negativ, er det en underskudsforretning.
Enhver, der sidder med digital markedsføring, ved, at det kan være enormt komplekst at sætte tal på, hvor meget en annoncering på Facebook eller en anden form for kampagne bidrager til bundlinjen. ROI er en målingsmetode, der giver et godt billede af, hvor stor en gevinst den enkelte indsats giver.
Digital ROI er en meget svær størrelse. For hvad er det præcis, du skal måle på? Du kan måle på alt fra salg til leadgenerering og ranking. Der findes ikke en opskrift på, hvad det er bedst at måle på. Det afhænger helt og holdent af hvilket mål, du har med din markedsføringsindsats. Vil du gerne skabe salg, kan det være smart at måle på konverteringer, men sætter du et skib i søen for at skabe opmærksomhed omkring dit brand, er et aspekt som ranking måske mere relevant.
Hvis du gerne vil sælge på Facebook, så lyt med i afsnit 78 og afsnit 20.
Hvad er en acceptabel Digital ROI og hvordan beregner du den?
Hvordan finder du så ud, hvad dit ROI bør være? Er det interessant for dig at måle på konverteringer, skal du gå ind og se på, hvad du tjener på et produkt, og hvad du har haft af udgifter til en given marketingaktivitet:
Marketingaktivitet:                  100 kroner
Administration:                        100 kroner
Indkøbspris på dit produkt:   200 kroner
I alt:                                             400 kroner
Salgspris:                                    500 kroner
Indtjening:                           100 kroner
Hos Anodyne har de en tommelfingerregel om, at en konvertering ikke må koste mere end 100 kroner. Når du skal i gang med at beregne ROI, er det vigtigt, at du også gør dit forarbejde og regner dig frem til en maksimumgrænse. Er der en målgruppe, du rigtig gerne vil have fat i, kan det være ok at betale mere per konvertering.
For eksempel vil Anodyne rigtig gerne have fat i målgruppen 50+. Der er en tendens til, at den her slags kunder lægger mere i kurven, når de handler hos Anodyne,