HM131: Forstå dine kunder med business intelligence => Flere, bedre kunder

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Bliv klogere på business intelligence med Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Hvis du får værdi ud af at lytte til vores afsnit, kan du støtte Help Marketing på forskellig vis.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Martin Rodhe
I denne uge medvirker Martin Rodhe. Martin er digital marketing director hos Afromax, der er partner for Vodafone syd for Sahara. Du kan følge Martin på Linkedin
I ugens afsnit får du mere viden om:

Hvad begrebet business intelligence (BI) dækker over i forhold til markedsføring
Hvordan du arbejder med business intelligence i praksis
Hvilke værktøjer du har til rådighed, når det gælder BI
Konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at arbejde med business intelligence

Hvad er business intelligence?
Business intelligence er kort fortalt en måde, hvorpå du kan overskue og anvende data fra forskellige databaser. Den data, du har på dine kunder, vil nemlig oftest komme fra forskellige kanaler. Essensen af business intelligence er, at du kan bruge data til at forstå dine kunder og deres adfærd. Og det er grobunden for, at du kan markedsføre din forretning og dine produkter på en effektiv og målrettet måde.   
Forstå dine kunder gennem data – som hos Zoo
Hvordan arbejder du med BI  i praksis?
BI handler langt hen ad vejen om brugsmønstre. Vi får flere og flere data at arbejde med, og det er muligt at træffe beslutninger på et meget velsegmenteret grundlag. Men hvordan finder du ud af, hvilke data du skal bruge? Hvordan du skal sammensætte dine data? Det er netop det, der er kernen i business intelligence.
Der findes ikke en endegyldig opskrift, som du kan kopiere og tage med dig. Men det gælder i mange tilfælde om at finde de kunderejser, der er succesfulde, og de, der er katastrofale. Driver du en webshop, så find ud af, hvordan en bruger, der konverterer, har ageret og er blevet påvirket. Men se også på, hvad der sker, når en bruger ikke når længere end til indkøbskurven i et salgsflow.
Martin kommer med et eksempel fra sin tid hos TDC. I business intelligence-afdelingen kan de se et tydeligt mønster hos deres kunder: Har en kunde ikke brugt deres musik-app i x antal måneder, har et udgående abonnement og en gammel telefon, er der en høj sandsynlighed for,  at kunden vil skifte til en anden udbyder inden for få måneder. Det agerer TDC på ved at inspirere kunden til at begynde at anvende musik-app’en og ved at ringe kunden op og tilbyde en anden form for abonnement, der passer bedre til kundens behov. Læg her mærke til, at data kommer forskellige steder fra: Hvilket produkt, hvor meget musik, der lyttes til, med videre.
Det handler om at forfølge de helt simple adfærdsmønstre, du kan se i din data. Du vil blive overrasket over, hvor meget der er at vinde. Start med de tre-fire datapunkter, som du har helt styr på. Ager på simple indsigter, og prøv dem af. Så finder du ud af, hvad der virker bedst. Test på alle tænkelige måder, og lær af variablerne på den lange bane.
Arbejder du i en større virksomhed, hvor der er en stor volumen af leads,