HM136: Understøt et fysisk arrangement med en social kampagne

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Med Help Marketing bliver du klogere på, hvordan du understøtter et fysisk arrangement med en social kampagne
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Ekspert i digitale kampagner, Maria Holst Mouritzen
I denne uge har vi besøg af Maria Holst Mouritzen, som er digital projektleder hos Dansk Arkitektur Center. Maria er digital rådgiver internt og over for eksterne samarbejdspartnere, og hendes opgaver indebærer konceptudvikling, projektledelse og implementering af digitale kampagner.
Du kan følge Maria på Twitter og Linkedin.
I ugens afsnit får du mere viden om:

Hvordan du understøtter et arrangement med en social kampagne
Hvordan du skaffer ambassadører og engagerer dem
Hvilke overvejelser du bør gøre dig
Hvordan du skaber indhold, der kan bruges igen
Konkrete tips til, hvordan du skaber en social kampagne med stor impact

Kampagne for Our Urban Living Room
Maria har stået i spidsen for at lancere en kampagne på de sociale medier, som skulle supplere udstillingen Our Urban Living Room. COBE-arkitekterne stod bag udstillingen, som fandt sted hos Dansk Arkitektur Center. Konceptet bag udstillingen var at inspirere til at bruge byen på en anderledes måde i hverdagen. At få folk til at lave hverdagsaktiviteter ude i byen i stedet for at blive derhjemme. Deraf navnet Urban Living Room.
Udgangspunktet for kampagnen på de sociale medier var at skaffe gæster til udstillingen og skabe opmærksomhed omkring den. Casen er et glimrende eksempel på, hvordan du understøtter et fysisk arrangement med en social kampagne. Og dig, der gerne vil lokke gæster til et museum, et event eller noget helt tredje, skal altså lytte ekstra godt med her.
Overvejelser inden startskuddet til kampagnen lød
De første overvejelser gik på målgruppen. Hvem bruger primært byrummet i København? Det gør især de unge. Hvem ville være interesseret i at se udstillingen Our Urban Living Room? Det vil de, der har en interesse for arkitektur. Så Maria havde altså at gøre med en ung målgruppe, der interesserer sig for arkitektur.
Hvad kan en ung målgruppe så godt lide? Hvordan kan vi bruge dem aktivt i vores kampagne? Her kredsede Marias tanker om at bruge de unge som eksperter. For det er jo faktisk dem, der selv bruger det åbne byrum, der er eksperterne i det. Maria fik derfor ideen til at lade de unge være guider og inspirere andre ved at bruge netop deres input og koble dem til udstillingen.
De næste overvejelser gik på, hvordan kampagnen kunne koble udstillingen med COBE-arkitekternes øvrige arkitektur, der er placeret rundt omkring i bylivet i København. Kunne de guidede ture, som DAC er kendt for, medvirke på en eller anden vis?
Digitalt urban map
De mange overvejelser udmøntede sig i at skabe et kort. Et grafisk ‘turistkort’, som viser stederne og stemningerne i byen. Udover selve kortet fik Maria udviklet en søgemaskine ved hjælp af et bureau, som kunne hive billeder ind fra Instagram og placere dem på kortet ved brug af forskellige hashtags. Tanken bag det var, at DAC leverede selve rammen, altså kortet, og så var det brugernes opgave at fylde indhold på.