HM137: Search Console: Hvordan ser Google din hjemmeside?

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Lær mere om Google Search Console i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: SEO-ekspert Rasmus Himmelstrup Jørgensen
I denne uge har vi besøg af Rasmus Himmelstrup Jørgensen, som er Group Director hos Resolution Media. Rasmus sidder med dansk og nordisk ansvar for SEO, Analytics og CRO i virksomheden, der er en af verdens største digitale virksomheder med kontorer i mere end 60 lande.   
Du kan følge Rasmus på Twitter, Linkedin, Facebook eller Google+. Du kan også følge med på hans blog eller tage et kig på Resolution Medias hjemmeside.
I ugens afsnit får du mere viden om:

Hvad Google Search Console er
Hvorfor det er relevant at bruge for alle, der beskæftiger sig med websites
Hvordan du implementerer det på dit site
Gennemgang af funktionaliteter
Hvordan du bruger det på den bedst mulige måde
Konkrete tips til, hvordan du simpelt og nemt kommer i gang med at bruge Google Search Console

Hvad er Google Search Console?
Google Search Console er et gratis tool, som Google stiller til rådighed. Det hed tidligere Webmaster Tools. I virkeligheden er det et ret basalt værktøj. Det hjælper dig med at forbedre din hjemmeside i Googles øjne. Du får fejlmeddelelser, du kan se, om du har rettet dem, og hvordan status er.
Det er det tætteste, du kommer på en direkte hotline til Google. Du får forslag og forbedringer til dit site, så du kan sikre dig, at det opfører sig, som Google gerne vil have det til. Det er ikke bare gratis, men også simpelt at sætte op. Også selvom du ikke er en nørd. Hvad enten du er virksomhedsejer, webmaster eller SEO-ekspert, så bør du opsætte det. Der er ikke nogen sites, hvor det ikke vil give mening. Så det er bare med at komme i gang!
Hvorfor bruge Google Search Console?
Du får ikke bare et overblik over, hvordan dit site er indekseret, men også overvågning over performance, fejl (set ud fra Googles optik) og viden om, hvordan sitet ser ud i søgeresultater. For at få det fulde udbytte af værktøjet er det essentielt med en kobling til Google Analytics, så du også får data fra en anden kilde med.
Hvordan implementerer du Search Console?
Der er overordnet set fem forskellige måder, som du kan implementere værktøjet på. Vælg den mulighed, der bedst matcher din tekniske kunnen. Den mest basale form er at uploade en fil til din server – og den kan alle være med på.
Du går ind på Google og søger på Search Console. Vælg ’tilføj ejendom’, og så får du mulighed for at verificere via forskellige metoder:

* Upload fil til server
* Upload HTML tag i header på forside
* Lav en DNS-record
* Brug Google Analytics
* Google Tag Manager

De to sidste i rækken er de mest relevante og nemmeste at gå til for de fleste. De kræver dog begge, at du er webadministrator.
Gennemgang af menuer
Når du går ind i Google Search Console, finder du en række menuer ude i venstre side – ligesom når...