HM142: Content tyveri: Hvad gør du for at undgå det?

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Lær mere om content tyveri i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Søren Sieg Jensen
I denne uge har vi besøg af Søren Sieg Jensen, som er partner og ansvarlig for IT og markedsføring hos Cykelpartner.dk. Du kan følge Søren på Facebook eller Twitter.
I ugens afsnit får du mere viden om:

Hvad konsekvenserne er, når andre stjæler indhold fra dit site
Hvad du kan gøre for at undgå content tyveri
Værktøjer til at finde ud af om andre stjæler fra dit site
Hvordan du håndterer content tyveri
Konkrete råd til dig, der gerne vil content tyveri til livs

Hvilke konsekvenser har det, når andre stjæler dit indhold?
Det er først og fremmest frustrerende selv at bruge penge på at få produceret tekster til et site, som så bliver tyvstjålet af konkurrenter. Men endnu værre er det, at det rent faktisk kan få alvorlige følger for dit site, når andre kopierer dit indhold. Content tyveri er et stort problem inden for SEO-verdenen.
Når vi taler content tyveri, så taler vi om decideret copy-paste-tyveri, hvor teksten ofte ikke skrives om eller redigeres. Og det fanger Google. Google er absolut ikke fan af duplicate content, og det bliver straffet med hård hånd. Er du uheldig, kan du ende med at blive straffet med en dårlig ranking – fordi dine konkurrenter snupper din tekst.
Google kan virkelig ikke lide duplicate content og kan også finde på slet ikke at læse og rangere den pågældende tekst. Så vælger søgemaskinen helt simpelt at ignorere teksten samtlige steder, hvor den forekommer. Det gælder også på dit site, selvom du er den oprindelige forfatter af teksten.
Google registrerer hvilket site, der først har haft teksten og kategoriserer det som ‘ejeren’. Men der kan være andre forhold, der gør, at Google antager, at et andet site har haft teksten først. For eksempel hvis det er et større site, der har snuppet dit indhold, som Google rangerer eller vægter højere. Så kan Google godt finde på at antage, at det må være dem, der har haft indholdet først. Laver du et 301 redirect til en ny side på dit site med samme indhold, kan det også være med til at forvirre Google.
Det er ligesom at spille i lotteriet. Du kan nemt blive straffet, selvom teksten tilhører dig, og andre kan også nemt blive krediteret for den, selv om teksten ikke tilhører dem.
Hvorfor finder content tyveri sted?
Det er der to gode grunde til.
Der er flere, der ser en fed tekst om et produkt, som de selv forhandler, som bare snupper teksten – selv om de godt ved, at det er forbudt og kan have en negativ effekt hos Google. Har de i forvejen en tilpas stor mængde trafik, er de ligeglade med SEO, og de stjæler content for at få bedre konverteringer. Selvom de udmærket kender til konsekvenserne og bruddet på loven. Dem er der mange af.
Og så er der dem, der slet ikke ved, hvor meget duplicate content betyder. Både i forhold til dem selv og vi andre, som de stjæler fra. De gør det altså ikke med dårlige intentioner, men på grund af uvidenhed. De er ikke klar over, at content tyveri på nettet faktisk svarer til at gå fra biblioteke...