HM151: Markedsføring i musikbranchen – Data, personlig branding og aktivering af fans

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Bliv klogere på, hvordan man griber markedsføring an i musikbranchen med Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Pelle Blarke
I denne uge har vi besøg af Pelle Blarke, der er musik producer og ejer af pladeselskabet Coolsound Records. Pelle rådgiver artister i, hvordan de bruger online medier til at skabe opmærksomhed omkring deres musik og personlige brand. Han arbejder også med både mindre og større virksomheder, der ønsker en musikalsk vinkel på deres digitale markedsføringsstrategi.
Du kan følge Pelle på LinkedIn, lytte til hans podcast Sulten Efter Succes eller besøge hans pladeselskab Coolsound.dk.
I ugens afsnit får du mere viden om:

* Hvor og hvordan man tjener penge på sin musik?
* Hvilken role fans og ambassadører kan spille i ens online marketing strategi?
* Hvordan man arbejder med sit brand som artist online?
* Hvad kan andre brancher stjæle fra musikbranchen, når det kommer til markedsføring?

Hvordan tjener man penge på at lave musik?
Vi tager udgangspunkt i Holger Lagerfeldts model om pengeflow og rollefordeling i den danske musikbranche på Lydmaskinen.dk. Modellen viser, at artistens indtjeningen ofte er en kombination af offline salg (koncerter og salg af merchandise mm.), og online salg gennem streamingtjenester. Med den stigende popularitet af streaming, er der kommet en lang række værktøjer, der gør det muligt for den enkelte artist selv at styre processen. Derved kan artisten minimere udgifterne brugt på online salg af musikken.
Som musiker handler det om at fordele indtjeningen på både offline og online kanaler. Så har du hele tiden mulighed for at justere indsatsen. Altså du kan balancere udfra hvordan koncerter sælger og hvor mange gange din musik streames. Du skal også huske på den bagved liggende indsats, der gør musikken populær. Tager vi fx Gulddreng. Han er nok en af de meste streamede artister i øjeblikket og tjener godt på det. Vi må dog ikke glemme alle de andre mennekser involveret i projektet. Fotograf, producer, sangskriver, marketing og social media ansvarlig, der skal lønnes før Gulddreng selv får gavn af de mange streaminger. Så det er ikke her rigdommen ligger, men i den samlede indsats – både offline og online.
Der er meget mere værdi at hente i streaming end kroner og øre
Den beskedne portion penge, der ryger i lommen på artisten, når musikken streames, er selvfølgelig vigtig. Endnu vigtigere er den data vi samler sammen gennem steamingtjenesterne. Vi kan bl.a. se det der kaldes Skip Rate – hvor længe høres sangen før lytteren skifter. Den data bruger streamingtjenesterne til at bedømme, hvilken musik der skal gøres tilgængelig for brugeren. Så data omkring brugernes adfærd er mindst ligeså vigtig for musikeren at få fat på som betalingen for hvert stream.
Vi kan også sammenligne det med markedsføring i andre brancher. Lad os sige vi var Interflora. Via den data man kan samle ind på læsere af ens nyhe...