HM153: Tekster der sælger – Sådan skriver du til web, blog og nyhedsbreve

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Sådan skriver du tekster der sælger – emnet i Help Marketing
Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Heine Aaen Hansen
I denne uge har vi besøg af Heine Aaen Hansen, der i sin egen virksomhed Aaen Tekster arbejder med diverse former for online tekstforfatning. Derudover kan i fange ham på hans blog Heineaaen.dk eller på LinkedIn.
I ugens afsnit får du mere viden om:

* Hvad kendertegner den gode markedsføringstekst?
* Hvor meget den gode tekst betyder for, at dit indhold performer godt?
* Hvordan tilpasser du dine tekster til forskellige formater?
* Hvordan får du en god korrektur?

Hvad kendetegner den gode tekst?
Enhver tekst i marketings øjemed har to overordnede formål: For det første skal den kunne skabe en relation mellem afsender og modtager. Det kræver at modtageren har tillid til afsenderen. Hvis tilliden ikke er der, er det sjældent vi køber produktet, ligegyldigt hvor velskrevet blogindlæget, webteksten eller nyhedsbrevet er. Udover at vække tillid skal en god tekst kunne overbevise sin modtager om at tage handling. Dine tekster skal sælge. Det kan fx være at tilmelde sig et nyhedsbrev eller klikke på et link. Det vi i marketings lingo også kalder en call to action. Tillid og overbevisning er de to vigtigste elementer at have for øje, når vi skriver tekster. Og gerne i den række følge. Hvis tilliden ikke er der, bliver det svært at sælge.
Hvordan skriver du det gode blogindlæg?
Tænk din modtager og vedkommendes præferencer ind i dit indhold og din skrivestil. Derudover er en stærk overskrift altafgørende. Brug gerne god tid på at finde den helt rigtige og skarpe overskrift. Du har kun ét forsøg til at fange din modtager.. Overskriften skal fortælle læseren, hvad hun får ud at at læse indlægget. Vær heller ikke bange for at bruge rim eller ordspil. Overskriften skal skille sig ud, men samtidig give læseren et indblik i indlæggets værdi.
Et andet godt tip er altid at finde på sin overskrift, efter man har skrevet indlægget. Det giver dig bedre mulighed for at få det essentielle i indlægget arbejdet ind i overskriften. Hver heller ikke bange for at have flere forskellige udkast til overskriften. Det giver også mulighed for at splitteste, hvilken overskrift der virker bedst.
Husk altid den gode CTA. Her er det vigtigt at gøre klart, hvilken værdi modtageren får ud af at klikke på dit link. Tænk gerne andet end salg ind, når du overvejer dine CTA’er på et blogindlæg. Alt efter hvor i slagstragten det konkrete blogindlæg kommer i spil skal du overveje hvor CTA’erne placeres. Det hænger sammen med tilliden. Hvis du prøver at presse et salg ind for tidligt, vil du med stor sandsynlighed frastøde din læser.
Hvordan skriver du det gode nyhedsbrev?
Med nyhedsbrevet har du rigtig mange muligheder for at fange modtageren interesse. Fx er der mange der glemmer pre-headeren, som kommer lige efter emnelinjen. Sammen med den fængende emnelinje, kan pre-headeren være med til at skaffe dig det altafgørende klik fra nyhedsbrevet.
Derudover må du ikke være bange for at være personlig i dine nyhedsbreve.