HM166: Brug UX (user experience) til at skabe bedre produkter

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Anders Toxboe
Anders er digital udviklingschef hos DR. Han har ansvaret for den tekniske udvikling af DR’s platforme, som fx dr.dk, streamingtilbud og apps.
Han driver UI-Patterns.com, hvor du bl.a. kan tilmelde dig et gratis e-mail-kursus om at designe effektive user interfaces. Er der fuldstændig ild i dig, kan du også købe de Persuasive Patterns-kort, som Anders taler om i episoden – de lærer dig at tænke psykologi ind i webdesign. Han er også på LinkedIn, Facebook og Twitter.
I denne episode finder du overordnet ud af, hvad UX er, og hvordan Anders har brugt tankegangen til at udvikle produkter.
Hvad er UX?
Du skal kende 2 begreber: UI og UX

* UI er User Interfaces. Det er komponenter på siden, fx boks, brødtekst, mv.
* UX er User Experience. Hvordan oplever brugerne sitet?

Det er oplevelsen, vi er ude efter. Oplevelsen afgør, om du som kunde eller bruger er glad eller utilfreds.
En UX’er arbejder med user research og tester antagelser bag opgaver, I har sat i gang. Er brugerne enige? Oplever de egentlig det problem?
UX handler om at gå væk fra blot at se produktet som det, det er. Det er fx også leveringstiden og købsoplevelsen. Det handler ikke bare om at bygge noget; det handler om, at folk skal bruge det.
Brug UX til at understøtte virksomhedens mål
Når du arbejder med UX, er det vigtigt at huske, at der ikke nødvendigvis er en direkte kobling mellem virksomhedens mål og UI/UX-mål. Det handler om, hvordan du definerer din succes: Hav et mål fremfor en liste af features, du gerne vil opnå. Du kan ikke have målet stramt defineret, når du laver digitale produkter (det er spild af tid og penge).
Begynd med at sætte mål, som I har kontrol over, og arbejd efter denne proces:

* Definer overordnet målsætning.
* Hvilke succeskriterier skal I nå?
* Prioritér kritiske succeskriterier.
* Definer, at hvis vi gør x, forventer vi, at y sker.
* Beslut en succesfaktor, fx ‘Vi vil gerne have mange til at lave en konto på vores site’. Hvad skal der til? Det skal være let at bruge, hurtigt at udfylde og skrive en opfølgende mail.
* Lav eksperimenter og hypoteser.

Hypotesen er noget, man skal teste af, før man beslutter sig for at gøre det. Det værste, der kan ske, er, at hypotesen ikke er sand, og så laver du bare en ny. Du er ikke tvunget til at føre det ud i livet, for det er bare et eksperiment. Eksperimenterne er vigtige for at finde ud af, om antagelser er rigtige eller forkerte.
Det handler om: Lad være med at lancere noget, før du tror på, at det bliver en succes. Du har undersøgt og testet det, før du laver en big bang-lancering.
Anders kalder det agil udvikling (nu bliver vi lidt akademiske i det),