HM168: 3 digitale tendenser du skal kende i 2018

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
Ugens gæst: Lars K. Jensen
Lars er vært på podcasten Digital Ugerevy, hvor du får overblik over sociale medier, digitale tendenser og teknologi hver weekend. Han beskæftiger sig med digital produktudvikling i mediebranchen og deler sine indsigter i podcasten. Du kan finde ud af mere på Lars’ hjemmeside.
I dagens afsnit kan du høre Lars og Eric tale om 3 digitale tendenser, som kommer til at fylde endnu mere i 2018:

* Lyd – fx podcast, oplæsning og stemmestyring
* Kuratering af indhold
* Udgangspunkt i dine brugere.

Du finder også ud af den overraskende årsag til, at Eric helst handler toiletpapir i Lidl fremfor Rema 1000 (hint: Det er 35 minutter inde i programmet).
1) Lyd
Lyd er en af de digital tendenser, som vi møder på flere måder:

* Det kan fx være podcasts, som er blevet kæmpestort.
* Det kan være oplæsning af artikler, som giver en helt anden brugeroplevelse.
* Det kan være stemmestyring, som ikke er kommet på dansk endnu – her taler du med din digitale assistent fra fx Google eller Amazon. Du taler til den, og så giver den dig en oplysning på lyd.

Lars har både sin podcast og læser sine artikler op. Når Lars læser artikler op, sørger han for at justere teksten til en mundtlig kontekst. Lange sætninger dør, og han synes selv, han begynder at skrive mere levende, fordi han ved, at det skal læses op.
Arbejder du i marketingafdelingen i en virksomhed, har lyd måske ikke førsteprioritet over Facebook-opdateringer, SEO, nyhedsbrev osv. Lars mener, at det afhænger af brugerne. Hvis man kommunikerer til mennesker, som overhovedet ikke lytter til podcasts, er det ikke ligefor. Prøv det af i lille skala, og se, om målgruppen gider det.
Tag fx din mest populære artikel, læs den op, læg den op på dit site, og se, hvordan det fungerer.
2) Kuratering
Kuratering er, at man går igennem en masse oplysninger og informationer og samler det til sine modtagere.
Hvilket indhold skal man kuratere – skal man kuratere konkurrentens indhold? Lars mener, man skal bruge sin tid bedst muligt. Det er en god ide at linke ud af forretningen, for folk skal nok komme tilbage til dig, selvom du linker til andre.
“Cover what you do best – link to the rest.” Jeff Jarvis, forfatter til What Would Google Do.
Content koster tid og penge at få lavet. Og der bliver lavet sindssygt meget i forvejen. Hvis det giver mening for dig, så del det ud, der er i forvejen. Gør det fx i en podcast, på LinkedIn eller en tråd på Twitter.
Arbejder du med social selling, så brug kuratering i fx dine nyhedsbreve eller på LinkedIn. Du får også selv meget ud af det, fordi du lærer en helt masse, når du skal videreformidle stoffet.
3) Tag udgangspunkt i dine brugere
Tag udgangspunkt i brugeren, når du udvikler produkter. Uanset om du skriver en artikel, laver en podcast, skriver til intranettet, whatever – hold dig for øje, hvad det skal bruges til.