HM189: Systemer til webshops – hvilke skal du vælge?

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Help Marketing henvender sig til dig, der arbejder med marketing, salg og ledelse. Målet er at hjælpe dig til at blive bedre. Lad dig inspirere og få ny viden ved at lytte til Help Marketing-podcasten, hvor Eric Ziengs hver uge interviewer en ny ekspert inden for et bestemt område.
Baggrunden for Help Marketing er, at vi alle kan blive en smule bedre til at hjælpe hinanden. Hvorfor? Fordi det gør hverdagen rarere for alle. Men i lige så høj grad fordi det er den bedste måde at skabe succes for dig selv, da du opbygger værdifulde relationer.
Help Marketing som bog? Læs mere her.
 
Ugens gæst: Jonathan Parisi
Jonathan Parisi er medejer af Mackabler.dk. De sælger kabler og tilbehør til Apple-produkter. Jonathan automatiserer og effektiviserer systemerne. Du kan sige hej til ham på Facebook eller skrive til ham på [email protected]. I dette afsnit finder du ud af, hvilke systemer til deres webshop Jonathan og hans team bruger. Undervejs går vi en tur i kælderen i Kødbyen, hvor Mackabler.dk har deres lager.
 
Hvad er Mackabler.dk egentlig?
De har omkring 1.200 produkter. 98% af varerne er i butikkens kælder i Kødbyen. De har omkring 100 ordrer om dagen.
Mackabler.dk bruger bl.a. chatbots. Den bruger de til at finde ud af: Hvad er ordren? og Hvad er dit problem? Det step behøver de derfor sidde og spørge om personligt, og derfor kan de hurtigere løse problemet.
 
Hvilke systemer bruger Mackabler.dk til deres webshop?
De bruger et gratis system, der hedder PrestaShop, der minder meget om WordPress. Det passer godt til dem, der vil være seriøse, og have en robust platform. I WordPress er det et modul, du installerer oveni, og det fungerer ikke lige så godt.
Til deres nyhedsbrev bruger de MailChimp, der er integreret med deres site.
Til annoncering har de downloadet et modul, som genererer feed, der giver information til Google Shopping osv. Det kører automatisk, og en ekstern konsulent holder styr på det. De benytter sig ikke af Facebook-annoncering og har også droppet retargeting.
 
Hvad med den praktiske del af webshop-arbejdet?
De har haft ungarbejdere til at pakke, og nu har de ansat en pensionist til at pakke. Det første halve år gjorde de det selv.
Deres papkasser Med produkter har et nummer hver, som de bruger til at holde styr på, hvilke produkter der er i dem.
Deres pakke-kollega møder ind kl. 14. De lægger pakkerne i 6 firkanter, som hver har en stregkode. Når man scanner område 1, henter computeren de pågældende labels til det område. Så skal labels på, og så ryger pakken i en sæk. De gør det hele digitalt og printer fx ikke alle ordrerne ud – det gør, at de sparer 100.000 stykker papir om året.
 
En fejl og en succes fra webshoppen
Fejlen: Mackabler.dk prøvede at videreføre data på kunderne over i Mailchimp, og da de begyndte at sende nyhedsbreve ud til segmenterede grupper, opdagede de, at det ikke konverterede særligt godt. Deres generelle nyhedsbreve fungerer bedre.
Succesen: Mackabler.dk har et opkaldssystem, hvor de bruger Firmafon. Det er integreret i et system, de selv har lavet. Så kan de hente info på kunden via deres telefonnummer.
 
Sådan owner du det tekniske i webshop-arbejdet

* Hvad kan du automatisere? Find ud af, hvilke processer der gentager sig, så du kan automatisere det. Tal med andre webshops med samme
* Fjern træls arbejde, og brug værktøjer.