HM193: 7 byggeklodser til den perfekte tekst, der får dine læsere til at hungre efter mere

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Som content creators overser vi, at folk ikke er på nettet eller i deres indbakke for at læse vores tekster.
De er på nettet for at skimme, swipe, lukke ned eller blive distraheret af kattevideoer.
Så er det ligegyldigt, hvor stor umage du har gjort dig med at analysere data, bruge relevante søgeord, kende målgruppen og den slags, som du som Help Marketing-lytter kender til.
Hvis ikke du kan vække nysgerrighed, fascinere eller løse folks problemer i dit skriftlige content, gider folk ikke læse med.
I dagens episode får du 7 byggeklodser til at skabe den perfekte tekst, som får læseren til at hungre efter mere – og som gør det mere effektivt for dig at skrive content.
 
Mød: Kathrine Louise Nielsen
Kathrine Louise Nielsen er copywriter og ejer af KLN Copywriting. Hun har bl.a. været redaktør på Help Marketing Bogen og har fået udgivet to romaner. Til daglig bor hun i Canada, hvor hun hjælper danske kunder med at skrive mere overbevisende tekster. Følg hende på LinkedIn eller Twitter.
Derudover er hun ualmindelig godt begavet og har en fortrinlig humor. Og ja, det er Kathrine, der skriver disse shownotes.
I denne episode lærer du de 7 byggeklodser i den perfekte tekst. De er:

* Overskrift
* Indledning
* Deloverskrifter
* Brødtekst
* Overgangssætninger
* Opsummering
* Call to action

 
Alle overbevisende artikler er grundlæggende bygget op på samme måde. Uanset om emnet er højttalere, diabetes, online-kurser eller case-stories, så er en overbevisende artikel, der klistrer læserens øjne til sig, grundlæggende bygget op af de samme elementer. De kommer her:

1) Clickbait i din overskrift
Vi er ude efter at få folk til at klikke på nettet – så ja, du skal clickbaite! Men det handler om at gøre det med stil. Du skal ikke skrive ‘Hun vendte sig om i Netto – and you won’t believe what happens next’! Øv dig derimod i at bruge overskriftformularer eller de såkaldte headline hacks – og skriv indhold, der lever op til løftet i overskriften. 
Kathrine clickbaitede fx selv på sin blog med denne blogpost, der blev delt af ca. 600 mennesker:

* 9 fæle fejl i jobopslaget, I (måske) begår – og hvordan I undgår dem

Denne overskrift virker, fordi:

* der indgår tal
* den handler om fejl
* den tilbyder en vej ud af fadæsen.

 
2) Fang læseren inden for de første 200 ord
De fleste mennesker læser kun de første 200 ord af en artikel på nettet. Det svarer til, hvad vi kan læse på en smartphone uden at swipe.
Så start ikke sløjt med “I denne artikel lærer du forskellen på os og konkurrenten” eller “Vi bliver tit spurgt om, hvordan man gør x og y. Så her har du et blogindlæg, der besvarer spørgsmålet.”
Det er kedeligt. Den perfekte tekst fanger læseren med en skæv betragtning, et provokerende udsagn – hvad som helst der får din læser til at læse videre end de 200 ord.
Eksempelvis lavede Kathrine et blogindlæg for en kunde, der performede næsten 9 gange bedre end originalen. Indledningen lød:
“Er det bare mig, eller er de fleste virksomheder røvkedelige?”