HM197: Medietræning: Få de rigtige budskaber ud og motiver talspersonerne

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Din chef skal interviewes til et større dansk dagblad og beder dig som kommunikations- og marketingperson til at hjælpe sig.
Hvad gør du? (Svaret er: Medietræning)
Og hvordan vil du forberede en (måske) nervøs talsperson i virksomheden til at udtale sig?
 
Ugens gæst: Signe Tonsbjerg
Signe er journalist og redaktør i Tonsberg Tekst. Hun hjælper folk med at skrive og redigere tekster, og så arbejder hun også som vært og moderator. Du kan sige hej til hende på LinkedIn. I dag handler programmet om medietræning:

* hvilken slags omtale findes der?
* hvilke slags interviews findes der?
* hvordan du kan forberede talsperson i virksomheden til at udtale sig gennem medietræning
* hvordan du leverer et budskab klart.

 
Hvilken slags omtale findes der?
Der er 4 forksellige slags omtale i medierne:
1. Tomgangsomtale
Din virksomhed bliver nævnt, men de får ikke andet ud af det.
2. Servicering
Du tipper en journalist om en historie, som du ikke selv er med i, men den er interessant fra branchen. Den kan gøre, at du får en god relation til journalisten.
3. Reaktiv
Det er, når en journalist arbejder på en historie og leder efter en ekspert, som vedkommende vil have til at udtale sig.
4. Proaktiv
Vil man gerne findes i medierne, så er du aktiv og får selv sat din historie på dagsordenen med den vinkel, du vælger.
 
Hvad findes der af interviews, man kan deltage i?
Når du skal forberede talsperson til at udtale sig til interview, er det godt at vide, hvilke former for interviews man kan deltage i:
Ekspertinterview:
Her har journalisten fat i en kilde, som er ekspert. For at blive ekspert i medierne skal du være uafhængig af interesser – men det er svært at være i praksis.
Partsinterviewet:
Teoretisk set er det noget andet, men nogle gange kan det godt være ekspertinterview. Det kan være en virksomhedsleder, der mener noget, eller en politiker, der har en holdning til noget.
Erfaringskilden:
Her er mennesket i centrum. Du interviewer en person, som har oplevet noget, og som er blevet personligt berørt.
 
4 opmærksomhedspunkter, når du skal forberede talsperson i virksomheden til at udtale sig

* Vær opmærksom på: Hvad er vinklen eller journalistens ide? Når du skal forberede talsperson i virksomheden til at udtale sig, vil vedkommende aldrig bare blive interviewet om et eller andet. Overvej: Hvordan gavner det min forretning at blive interviewet om det her emne, og hvilken vinkel ville være god for mig?
* Hvilket medie bliver jeg interviewet til, og er det til baggrund eller citat? De fleste har en kommunikationsafdeling, der har en holdning til, hvor det ville være smart at blive interviewet til. Er det et ultrakort tv-interview eller langt interview til et dagblad?
* Målgruppen: Er det 8-12-årige børn i UltraNyt, eller er det læserne af Børsen?
* Hvordan er du på? Er det live, eller foregår det over telefonen?

Har du et produkt eller en ny viden, der vil gavne børnefamilier i Danmark, så vil mange medier ramme den målgruppe. Men det kan også være, du i stedet for skal gå efter en faggruppe som fx sygeplejersker for at nå den målgruppe.
Journalisten har 1 ønske: Han eller hun vil have en god historie.
 
Sådan leverer du budskabet klart

* Vær konkret.
* Drop fagsprog (medmindre det er et totalt nørdet medie) – du skal ikke imponere din kloge kollega, du skal ud til en bredere målgruppe.
* Hold pauser.
* Vær ikke bange for at gentage dig selv.
* Brug konkrete eksempler.

 
Sådan medietræner du andre:

* Find hovedbudskab, og skær ind til benet. Eksperten skal løfte sig op fra stoffet – hvad sk...