HM205: Facebook-annoncering: Hvad du skal vide i 2018

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

For to år siden fik du denne gæsts råd til Facebook-annoncering.
Men i Facebook-verdenen svarer det jo til råd fra før den kolde krig.
Så: Lyt med, og få den mest opdaterede 2018-viden om at Facebook-annoncering.
 
Ugens gæst: Kasper Bengtson
Kasper Bengtson er Facebook marketing specialist i bSocial. Følg ham ovre på LinkedIn. Hør ham fortælle om:

* hvad du skal have styr på, før du går i gang
* hvad Facebook Pixel er
* hvad man skal vide om målgrupper
* den basale terminologi på Facebook.

Nøj, hvor er det fedt at Facebook-nørde!
 
Hvad skal du have på plads, før du begynder med Facebook-annoncering?
Der er det tekniske: Få styr på business manager-univers. Opsæt og tilknyt forskellige konti – og få styr på integration med website. Skal du op at annoncere i større kampagner, så få et MasterCard med en høj begrænsning i stedet for at bruge dit Visa.
På hjemmesiden skal du indsætte et bevis på du ejer den.  Det gør, at Facebook kan verificere dit domæne. Dermed kan du udskifte billede der trækkes ind fra dit site i et Facebook-opslag. Det kan du ikke – fx når du deler et blogindlæg fra dit site – hvis ikke du har dette installeret.
Du skal også installere din Facebook Pixel. Hør Kasper fortælle i podcasten, og ellers kan du læse et blogindlæg om Facebook Pixel skrevet af Kasper herovre: Facebook Pixel – den komplette guide.
 
Hvordan tænker du kunderejsen i din Facebook-annoncering?
Som online kunde kan du falde fra mange steder i kunderejsen. På marketers kan vi annoncere på fx sociale medier til at lukke for de hullet på forskellige steder i kunderejsen. Dermed kan vi lokke brugerne tilbage, hvis vi har tabt dem.

* Kender målgruppen ikke til dig endnu, skal du skabe et behov ved at øge kendskabet.
* Kender målgruppen til dig, skal du skabe noget tryghed.
* Til sidst kommer konvertering: Her skal kunden blot have et incitament til at handle.

 
Det skal du vide om målgrupper
På Facebook og Instagram er der forskellige målgrupper

* Gemte målgrupper: Hvilken profil folk befinder sig indenfor, hvilke interesser folk har. Det er et godt sted at starte som nystartet virksomhed.
* Brugerdefinerede målgrupper. Det er relevant for mere erfarne virksomheder med data på deres kunder. Det kan være personer, som har besøgt bestemte underside på din hjemmeside, eller har foretaget en bestemt handling. Her kan du også lave remarketing.

Upload ikke e-mails til Facebook efter GDPR for at være på den sikre side (det er inde i Kundelister).
Du kan godt samle dine varme målgrupper – folk, der fx har besøgt dit site eller din Facebook-side – og det vil ofte gøre dit arbejde nemmere. Det kaldes retargeting.
 
Hvordan fungerer terminologien på Facebook?
Kampagne: Hvad du gerne vil opnå med din kampagne
Annonce-sæt: Hvem er din målgruppe? Og hvad er budgettet?
Annoncer: Hvad vil du vise folk? Du kan skræddersy annoncebudskaber til helt konkrete målgrupper.
Der er ingen regler for, hvor mange annoncesæt dine kampagner skal have. Det kommer meget an på den enkelte kampagne.
Du kan godt splitteste dine annoncer inden for det samme annoncesæt – på den måde at Facebook vælger den, der performer bedst. Splittester du med henblik på læring, skal du bruge den splittest-funktion, Facebook har lavet.
For webshops er der kommet mange spændende muligheder på Facebook og Instagram. Få dit produktfeed ind, og så kan du tage dine produkter i opslaget. Du har et RSS-feed og du kan fx bruge