HM211: Sådan startede en 17-årig sin egen succesfulde webshop

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

17 år og webshopejer?
Det var virkeligheden for Daniel Johannesen, da han for 2 år valgte at starte en webshop.
Hør hans historie, og hvordan du kan lade dig inspirere af gutten, der er blevet kåret som “Årets Ener” til E-handelsprisen 2018.
 
Ugens gæst: Daniel Johannesen
Daniel Johannesen er svømme-ekspert og indehaver af Watery.dk, og podcasten bliver optaget en time nord for Barcelona i Spanien på WorkAway-tur. Han sælger svømme- og badeudstyr og har gjort det i 2 år. Følg ham på LinkedIn. Hør ham fortælle om:

* hvordan han startede – selvom han egentlig var for ung til at få et cvr-nummer
* hvilke marketingtiltag han begyndte med
* om han savner at spille Fortnite med vennerne
* hvad han håber for fremtiden af sin webshop.

 
Sådan startede Watery.dk
Daniel kunne lide at svømme, og han syntes, der manglede en god webshop med svømmeudstyr. Inden da havde han solgt nogle mobilholdere fra USA sammen med en kammerat. Han gik i gang i marts 2016, selvom man egentlig ikke må stifte virksomhed, når man er under 18 i Danmark. Derfor er hans far officielt ejer af virksomheden. I dag har Daniel 30-40 ordrer om dagen.
Daniel tager sine konfirmationspenge og penge fra arbejdet i Bilka og investerer i sin butik. De startede med 250 produkter i webshoppen. Han havde ikke store erfaringer med det, men han kunne heller ikke lade være.
Han bruger Shopify som platform efter anbefaling fra forskellige e-handelseksperter. Han brugte 25.000 på et webbureau, der kunne kode webshoppen for ham. Vil du starte en webshop, oplever Daniel, at mange i branchen gerne vil hjælpe, hvis man er flink og ydmyg.
 
De solgte for 10.000 kr. den første weekend, og det var mest Daniels svømmekammerater, som var kunderne – men én af dem var ny. Det voksede støt, og de nåede julesalget i 2016. Samtidig svømmede Daniel 7-8 gange om ugen og gik i 2.g.
Daniel lavede en top 20-liste over de mest brugte svømmemærker, og så udvider han en efter en, efterhånden som han får råd til det. Han geninvesterer overskuddet i nye produkter.
 
Sådan markedsfører Watery.dk sin butik
Første fokuspunkt er organiske besøg. Daniel skriver selv sine produkttekster og SEO-tekster. Han kommer relativt hurtigt til at ligge højt på sine tekster, og det har han lært ved at læse forskellige blogs om det.
Han skriver også en pressemeddelelse om sin alder og sine omsætningstal og kommer bl.a. i Børsen og Ekstra Bladet.
I marts 2017 hyrer han et bureau til at stå for AdWords. Det er første gang, han kaster penge efter betalte annoncer. Samtidig dropper han svømningen for at få mere tid til butikken.
 
“Jo mere at lave, jo federe er det” – Daniel Johannesen
 
Sådan foregår praktikken i webshoppen
Daniel pakker alle varer selv. Han har en enkelt udvikler til kodning, Anton Hoelstad til AdWords, og ellers er han bare sig selv. Han har lige hyret to pakkedrenge og vil gerne hyre en fuldtidsansat for at være klar til julehandlen 2018. Vil du starte en webshop, anbefaler Daniel at lægge timerne i det selv, fremfor at hyre eksterne fra starten.
Kundeservice har været i stor fokus fra starten af, og der har han ladet sig inspirere af Dennis Dreyer fra Rito.dk. De har kundeservice fra 08-22, hvor Daniel sidder på livechatten på telefonen. Han bruger sig selv meget og mener, at det virker godt, når man tør vise sig selv som person.
 
3 råd til at lære noget nyt – fx starte en webshop

* Tag fat i folk, der ved noget,