HM248: 13-årige Sara og hendes mor var i Løvens Hule (her er historien før de blev landskendte)

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Sara Nersting og hendes mor Mia driver begge webshops. Og de har netop været i Løvens Hule hvor de fik en god investering. Inden dét eventyr var de begge på besøg i Help Marketing. Vi skal i dette afsnit (gen)høre, hvordan Mia og Sara nåede frem til deres succes.
Ugens gæster: Mia Franck og Sara Nersting
I denne uge har vi besøg af Mia Franck og Sara Nersting, der tilsammen er indehaver af fem webshops. Mia ejer og administrerer fire webshops, hvor hun sælger magneter. Hendes datter Sara er fulgt i mors fodspor med webshoppen kforkage.dk, der sælger bageudstyr. Hun er Juniordirektør.  Mias hverdag går med alt fra marketing til produktindkøb og regnskab for at holde styr på hendes webshops. Følg hende på Facebook her. Du kan læse mere om Sara og hendes passion for bagning på cakemyday.dk.
I ugens afsnit får du mere viden om:

* Hvilke marketingskanaler der er gode, når du arbejder med online salg?
* Hvilken type kampagner sælger godt?
* Hvorfor det er vigtigt at forstå din kunde og målrette sin markedsføring?
* Hvordan man som ejer af en webshop kan kommunikere direkte med sine kunder?

Mia sælger samme produkt på alle hendes fire webshops. Nemlig magneter. Den danske side hedder magnetz.dk. Det er alt fra magneter til maskiner til tavlemagneter. Hendes shop er international og findes derfor i fire forskellige udgaver og sprog. Vil man sælge sit produkt i flere forskellige lande på flere forskellige webshops, kan man ikke blot kopiere arbejdet fra den ene shop til den anden. Alt salgsarbejdet og markedsføringen skal tilpasses de enkelte lande og kanaler. Udover oversættelse af tekster er det også nødvendigt at tage højde for de kulturelle forskelle. Især på SEO fronten er der stor forskel på, hvordan du optimerer afhængig af sprog.
Derudover er der også forskel på Mias kunder på tværs af lande, da det primært er B2B i Danmark og Sverige, men B2C i Norge og EU.
Markedsføringskanaler og online salg?
Ud over email marketing og SEO arbejder Mia primært med AdWords. Hun anbefaler også Facebook alt efter produkt. Magneter egner sikker ikke til at skabe samtale om på sociale medier.
Mia benytter sig også meget af offline kanaler. Hun sender fysiske reklamer ud til eksisterende kunder og til potentielle på nye markeder. Derudover er mouth-to-mouth også en rigtig god kilde, hvis du sælger inden for et niche marked. På Mias internationale webshops er det stort set udelukkende AdWords, der driver salget. Mia bruger rigtig meget tid på at teste de forskellige kanaler. Tests betyder også at slukke for kanaler fra tid til anden for at se, hvordan det påvirker salget. På den måde finder du ud af, hvad dit minimum salg er uden indsats.
Også content marketing fylder rigtig meget.

* Mia laver bl.a. videoer til YouTube. I videoer fortæller om, hvor og hvornår behovet for en magnet kan opstå.
* Manuskriptet til disse videoer findes også som FAQ på hjemmesiden.
* Gode produkttekster en vigtig del af at oplyse kunderne for at dække deres behov. Ryger du fx over på Mias webshop via en AdWords annonce, er det vigtigt du får den nødvendige information. Ellers køber du ikke produktet.
* Mia linker også meget internt på sitet. Det guider dig som besøgende frem til det helt rigtig produkt.

Mia undgår oftest direkte salg i hendes nyhedsbreve. I stedet bruges de til at forklare hvordan og hvornår, du kan bruge magneterne. Derudover finder du aldrig deciderede tilbud på Mias webshops. Hendes priser er ofte de bedste på markedet. Mia passer på med at køre for mange tilbud. Det kan hurtigt ende med, at dine kunder kun vil handle,