HM79: Søgeordsanalyse – en trin for trin guide

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Søgeordsanalyse i Help Marketing
Ugens gæst er Lars Skjoldby. Lars er SEO ekspert i sin egen virksomhed Skjoldby og er på besøg for anden gang i Help Marketing. Hvis du vil følge Lars, kan du klikke dig ind på hans twitter-profil.
 I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende: 

Hvad er en søgeordsanalyse?
Hvem skal lave en søgeordsanalyse og hvornår?
Trin for trin – din guide til at komme i gang med en søgeordsanalyse
Sådan beholder du din placering i Google
Værktøjer, der kan hjælpe dig med den gode søgeordsanalyse

Lars Skjoldby i Help Marketing


Derfor skal du lave en søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse handler grundlæggende om at finde ud af, hvad dine potentielle kunder søger efter på Google. Når dine kunder fx skal finde dit produkt, er det vigtigt for dig at vide, hvilke søgeord du bruger. At finde frem til dine potentielle kunder er blot en af grundende til at komme i gang. En anden grund er, at du kan kigge på konkurrenterne for at vurdere hvor høj konkurrence, der er på de forskellige søgeord. Når du har fundet ud af, hvad dine kunder bruger af søgeord, kan du skabe mere relevant indhold, der på sigt skaber mere trafik og sikrer, at du når ud til dine kunder.
Søgeordsanalyse er for alle virksomheder
Du kan lave dine søgeordsanalyser i forskellige stadier. Hvis du er nystartet er det oplagt at finde ud af, hvad dine potentielle kunder leder efter. Er du løbet tør for inspiration til dit nyhedsbrev,  kan du finde inspiration til dit indhold ved at kigge på, hvad kunderne søger efter. Det er aldrig dumt at lave en overordnet analyse, da du kan se dine kunders søgeretning og få en bedre forståelse for deres adfærd. Det kan være nok til at skabe fordele både for dig og dine kunder.
Start med din søgeordsanalyse hurtigst muligt
Du bør lave en søgeordsanalyse, så snart du skal til at udforme din strategi, da det giver dig et indtryk af dine potentielle kunders søgeretninger. Udover at få en idé om søgeordene, kan du også bruge analysen til at udforme en markedsanalyse – ved at udforme analysen fra start, vil du have målepunkter at gå efter. 
Din guide til en god søgeordsanalyse – trin for trin

*  Find ud af, hvad du skal bruge søgeanalysen til. Er det en søgemaskineoptimering, hvor du rammer alle folk i salgstrakten eller målrettet Adwords, hvor du rammer dem langt nede i salgstrakten?
*  Brainstorm. Noter alt du ved om dine produkter eller emnet du skal skrive om. Saml det i et regneark. Du kan bruge værktøjer til at hjælpe dig. Skriv et søgeord i Google, hvorefter Google i en slags dropdown kommer med forslag i søgefeltet på, hvad andre har søgt. Brug den som inspiration og lav en liste med en masse søgeord. Du kan også bruge de relaterede søgninger i bunden.
* Brug Google Keyword Planner, indsæt dit søgeord og se hvor mange, der allerede bruger søgeordet. Du skal have en GoogleAdwords konto for at bruge værktøjet. Her kan du uploade hele dit regneark, hvor du modtager data omkring antal søgeord på Google. Dette vil give dig en pejlesnor ift. konkurrencesituationen på søgeordet. Ranger dem efter deres volumen, så du ved hvor du skal starte. I Keyword Tool kan du indsætte dine søgeord, så du får listet mange  forskellige variationer af dine søgeordet op. Her kan du også danne indtryk af kundernes søgeretninger inden for emnet.
* Find ud af, hvad konkurrencen er på søgeordene. Du kan få et godt overblik,