HM81: Succes med e-handel

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

E-handel i Help Marketing
Ugens gæst er Brian Brandt, som er online marketingsnørd hos clickstarter. Brian er direktør og arbejder med online markedsføring primært inden for e-handel, hvor han hjælper virksomheder med at komme godt i gang. Han driver desuden webshoppen Sovedyret.dk.
Hvis du vil følge Brian på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Twitter, Facebook  eller besøge clickstarter.dk, hvor du kan tilmelde dig nyhedsbrevet og gratis få 80 sider omkring tips til e-handel.
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende: 

E-handel versus website uden salg
Valg af koncept
Faste udgifter og gode råd til budget
Valg af CMS
Strukturen i din webshop
Før lancering
På lanceringsdagen

Brian Brandt i Help Marketing
Forskellen på e-handel og website
 
Som udgangspunkt er mekanismerne ikke så forskellige. E-handel er produktorienteret, hvor din opgave er at få relevante brugere ind. Websites eller blogs handler om at få så mange læsere ind som muligt ifølge Brian Brandt. De samme mekanismer findes begge stede, når det gælder godt indhold. De gode tekster er vigtige at have uanset, om du har en webshop eller et website uden e-handel.
6 trin, der klæder dig på til e-handel succes
1. Valg af koncept/produkter
Det handler om at udvælge den rigtige niche. Du skal finde et koncept, hvor du finder den rette niche med et marked for din idé. Det betyder helt basalt, at du skal kende din målgruppe og markedet, før du starter op. Sørg for at være unik i din tilgang. Når du skal ind på et nyt marked, er det vigtigt at have et overblik over dine kommende konkurrenter i branchen. Du kan fx google dig frem til konkurrenter og lave research på størrelsen af marekdet, eller gå ind på Danmarks Statistik og hent data. Der er masser af data derude – det handler om at få det samlet, så du får et godt overblik fra start. Online handel kan også lære af fysiske butikker.
2 . Faste udgifter
Mange tror, at det ikke koster særligt meget at komme i gang med en webshop, men her får man sig en grusom overraskelse. Du har faste udgifter allerede fra starten. Du har fx Nets udgifter til Dankort hver måned, Quickpay udgifter, shopsystem fx wordpress, nyhedsbrevssystem fx Mailchimp og andre værktøjer, som du har brug for. Derfor opstår der hurtigt udgifter for 1200 kr. månedligt. Derudover har du måske et fysisk lager. Lav derfor et budget og gennemgå, hvad du har af faste udgifter. Du kan hente en gratis guide, som giver dig overblik over dine udgifter på clickstarter.dk/ehandel
3. Valg af CMS til din webshop
Vælg det rigtige CMS. WordPress er fint at starte med, men det er ikke et fantastisk system som webshopdrivende. Vælg derfor en hostet løsning, hvor der er lavet en shop for dig, hvor du betaler licens – fx Shoporama, Dandomain eller Shopify.
Et alternativ til hostede systemer er Open Source systemer. Her er det vigtigt, at du husker på, at det heller ikke er gratis. Først skal du betale for,