HM82: Sådan får du mest ud af dine tryksager

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:

Tryksager i Help Marketing
Ugens gæst er Anders Grønborg, som er medindehaver af lasertryk.dk, hvor han arbejder med kommunikation og marketing. Lasertryk har eksisteret i 17 år og har omkring 1.000 ordrer om dagen. Sortimentet favner bredt lige fra flyers til bøger til visitkort til skilte.
Hvis du vil følge Anders på de sociale medier, kan du klikke dig ind på Lasertryks Facebookside, hvor du bliver updateret med tips og tricks fra Anders og hans team. 
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende: 

Hvad du skal vide, før du går i gang med en tryksag
Hvordan du kommer i gang med dine tryksager
Hvordan du får størst værdi for dine penge, når du trykker
Hvorfor PDF er vigtigt når du skal lave tryksager
Klogere på trykkerenss nørdeord

Anders Grønborg i Help Marketing



Sådan arbejder du med tryksager

Topselleren inden for tryksager er visitkort. Selvom visitkort er gammeldags i den digitale verden, findes  de stadigvæk. Flyers, visitkort og plakater udgør 80 pct. af Lasertryks opgaver. Men uanset hvad du skal have trykt, er der forskellige valgmuligheder for at få lavet det kreative inden du sender til trykkeriet.
Den første er at gå til et reklamebureau. I dette tilfælde skal du være indstillet på et budget. Hvis du har allieret dig med et reklamebureau, har bureauet ofte en opskrift på, hvordan tryksagerne skal trykkes. Dermed outsourcer du arbejdet. Anden mulighed er at vælge et trykkeri, hvor du kan designe dine tryksager online på deres site. Det er primært til mindre virksomheder, hvor du skal lave simple tryksager. Et tip du kan drage stor fordel af er online tjenesten 99 designs. Det er en aktionstjeneste, hvor forskellige professionelle giver bud på din opgave. Herefter får du flere forslag, og du vælger til sidst den, der falder i din smag.
Tredje mulighed er at arbejde med templates. Her kan du kan bruge graphicriver, som giver dig adgang til at ændre indholdet i de tilpassede layouts. Måden det foregår på er, at du køber et billede, indsætter dit eget motiv og ændrer overskrifter og tekster i Photoshop. Det dyreste design er 3 dollars, så det er bare om at komme i gang.
Til sidst ender du med en trykfil, der viser, hvad vil du have trykt. Den skal trykkeriet have. Husk at udvælge trykkerier ud fra deres spidskompetencer for at få den højeste kvalitet og bedste pris.
Value for Money
Når vi taler papir er selvlysende farver og gloss papir er begge løsninger i den dyre ende. Et vigtigt råd fra trykkeren er, at tykkelsen på papiret påvirker pris og kvalitetopfattelse. 80-85 gram er almindeligt printerpapir. Brug fx 170 gram, som er lækkert papir, hvis du vil have højere kvalitet.
Priser for et klassisk visitkort ved køb af 500 stk. er 200 kr. Det, der er dyrt ved disse produkter, er opstarten. Det er ikke mængden, der ændre prisen radikalt. Du betaler pr. sæt visitkort. Fx betaler du 100 kr. pr ekstra navn, hvis du bestiller flere visitkort samlet. Du kan få designet lagt ind digitalt, så skabelonen ligger klar. Så kan du nemt ændre oplysninger fra person til person efter behov uden at skulle lave en pdf af alle kort.
Et andet eksempel er prisen for at få trykt en bog. En bog på 80 sider, som skal limes, hvor du skal bruge 1.000 eksemplarer, koster omkring 7 kr. stykket. Altså 7.000 kr. for 1.000 bøger.