HM85: Sådan får du succes med Adwords

Help Marketing - En podcast af Eric Ziengs: Content Marketeer, blogger, oplægsholder

Kategorier:


Google Adwords i Help Marketing
Ugens gæst er Frank Hellerup Madsen, som er manden bag densynligemand.dk, hvor han er Adwords konsulent. Frank hjælper virksomheder med Adwords-annoncering. Hvis du vil følge Frank på de sociale medier, kan du klikke dig ind på densynligemand.dk eller besøge hans profil på Twitter
I dette afsnit får du bl.a. svar på følgende:

Definitionen på Google Adwords
Adwords’ fordele og ulemper
Sådan tjener Google penge
Tips og tricks til dit Adwords arbejde

Frank Hellerup Madsen i Help Marketing


 Fordele og ulemper ved Google Adwords
Ved brug af Google Adwords kan du hurtigt komme i kontakt med dem, der allerede ved, hvad de vil have. Du lægger din annonce op i Google på det søgeresultat, der er søgt på. Interesserede klikker på din annonce, hvis den ellers rammer godt, og så er der salgspotentiale.
Modsat er Google Adwords mindre god til produkter, hvor du gerne vil ramme dem, der ikke ved, hvad de vil have, og hvor virkemidlerne er at appellere til følelser. Derfor kan du skabe størst fordel, når din målgruppe søger og allerede har et behov og har erkendt behovet.
Sådan tjener Google penge
For at forstå, hvordan du kan arbejde effektivt med Google Adwords, er det vigtigt, at du ved, hvordan Google tjener penge, så du kan ramme spot on i forhold til Googles behov – og dermed opnå gode resultater for dig selv. Googles indtjeningskilde er meget simpel: Adwords! Google sælger nemlig hyldeplads, hvor du kan lægge dine annoncer. Google tjener kun penge, når der klikkes på din annonce.
For Google er det selvfølgelig vigtigt, at Adwords ikke må ødelægge kerneproduktet (søgemaskinen), da deres søgemaskine skal være relevant for brugerne og ikke virke forvirrende og forstyrrende. Det ville betyde færre brugere og dermed mindre hyldeplads.
Inden du starter med Adwords
Hvad er formålet med kampagnen, og hvad er succeskriterierne? Der er stor forskel! Sæt dit mål for øje og forhold dig til, hvordan dine mål understøtter din forretning. Hvem er din målgruppe, og hvad interesserer de sig for – så du kan få fat i dem. Skab adgang til Google Analytics, så du kan tilpasse din annoncering ud fra data derfra. Find ud af hvad skal folk gøre på dit website, så du når dine mål?
Sådan kommer du i gang
Du skal lave en Adwords konto. Klik ind på google.com/adwords for at få adgang og opret en profil. Den tekniske del er ikke svær. Derefter skal du koble andre Google-tjenester sammen. Google guider dig igennem processen. Dine firmaoplysninger, momsoplysninger etc. skal angives.

Målret din annonce til din gruppe af søgeord
Når du arbejder med Google Adwords, handler det om at finde en gruppe af søgeord fremfor en målgruppe. Hvis du arbejder B2B, kan det være vigtigt at angive søgeord, der beskriver produktet fx industristøvsuger. Den store forskel fra målgrupper er, at du i stedet skal finde grupper af søgeudtryk. Find ud af, hvad din målgruppe søger på, og find ud af hvad deres problemer er. Dem skal du tilbyde en løsning til.
Geografi er et element, du altid kan segmentere nemt på. Cookies bruger du til at segmentere overfor demografiske data som kvinder eller mænd Brug derfor søgeudtryk som udgangspunkt.
Sådan laver du en annonce
Når du laver en annonce,