Kelvin Lindemann – forfatter og modstandsmand

For to generationer siden var Kelvin Lindemann en kendt forfatter, hvis værker stod overalt i danske hjem. Hans historiske roman ”Den kan vel frihed bære” fra 1943 om det bornholmske oprør mod svenskerne i 1659 blev forbudt af censuren. For bogen blev læst som en klar opfordring til at gå til modstand mod den tyske besættelsesmagt. Lindemann gik også selv ind i modstandsarbejdet, som forlægger af forbudte bøger, som organisator for transporterne af jødiske landsmænd til Sverige og ikke mindst som en central figur tæt på ledelsen af modstandsorganisationen ”Holger Danske” under modstandsmanden Jens Lillelund. I 1944 gik det dog galt, da en stikker under dramatiske omstændigheder forsøgte at arrestere Lindemann. Det lykkedes dog forfatteren at flygte til Sverige, hvor han fortsatte modstandsarbejdet ved blandt andet at skrive både en bog og et filmmanuskript om den danske modstandsbevægelse. I bogen ”Kelvins krig” skildrer hans barnebarn journalist ved TV2, Anders Lindemann, morfarens liv fra ludfattig dreng fra et højborgerligt miljø til ung antikommunistisk skribent, krigskorrespondent og succesfuld forfatter, der i slutningen af 1930’erne flirtede med højreradikale og antidemokratiske strømninger, men som dansk nationalist blev aktiv modstandsmand i opposition til nazismen.See omnystudio.com/listener for privacy information.

Om Podcasten

Det er over 75 år siden, Danmark blev befriet 5. maj 1945, men interessen er bestemt ikke aftagende. Der udkommer stadigt flere bøger om Anden Verdenskrig, og de går som varmt brød. Interessen for de seks skæbnesvangre år vil simpelthen ikke dø. Siden 2015 har Jarl Cordua  givet sit bidrag til de mange interesserede lyttere, unge som gamle, mænd som kvinder med programrækken »Hitlers Æselører«. I hver udsendelse har Cordua en forfatter til en aktuel eller vigtig bog om Anden Verdenskrig i studiet, og sammen kaster de lys på alt  fra besættelsestidens Danmark, krigen på Østfronten, slagduellerne på verdenshavene, krigen i Stillehavsregionen, i Middelhavet og andre steder. Perspektiverne skifter fra program til program, men det handler altid om den mest blodige konflikt og hidtil største tragedie  i menneskehedens historie