Ageras – Fra milliongæld til pivotering og afbetaling på 4 mdr.
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Ageras - Fra milliongæld til pivotering og afbetaling på 4 mdr.
Det var 2009. Tiden før innovation og entreprenørskab blev en etableret del af de danske uddannelsesinstitutioner. Men på Roskilde Handelsskole var man i forkøbet. Man havde skabt en linje for eleverne, hvor de skulle komme på en ide, lave budgetter og eksekvere på den. En af deltagerne var Rico Andersen. En høj, spinkel, rødhåret ung dreng, der bortset fra en fortid som gokartkører på højt plan i de spæde teenageår, endnu ikke havde fundet gnisten i noget af det han blev undervist i. Forløbet vendte tingene godt og grundigt på hovedet. Platformen "få det gjort" blev en realitet. Siden tog Rico med sin kompagnon Martin Hegelund resterne af startupet og byggede Ageras. En succesfyldt RFQ tjeneste i vækst, som siden har fået rige araber som investorer og er blevet til et konglomerat indenfor regnskab og revisionsbranchen med opkøb af JUF og Billys Billing. Det her er deres iværksætterhistorie.
Denne episode er annonceret af Talent Garden Rainmaking.
All-in på iværksætteri
Den vildeste beslutning for Rico Andersen kom allerede i den spæde opstart. Han var som mange andre iværksættere, så vild med hans ide "få det gjort", et til C2C koncept, hvor man kunne få udført hjemmeservices som rengøring, børnepassing osv. at det var det eneste han tænkte på. Så vild at han med 1 år igen til sidst droppede ud af Roskilde Handelsskole for at gå selvstændig. Det var ikke velanset, for iværksættere dengang var ikke datidens rockstjerner som i 2020. Men for Rico Andersen så var der ingen vej udenom. Han ville all-in på iværksætteri og intet kunne stoppe ham. Lærerne havde alligevel aldrig troet på ham og den dag i dag, drømmer han stadig om at køre forbi i hans Porsche 911 turbo og råbe "I told you so".
https://ivaerksaetterhistorier.dk/wp-content/uploads/2020/02/Ageras-med-spons-Made-by-Headliner-1.mp4
En rigtig dårlig business case
Da han ville låne penge i banken dukkede han op med hættetrøje over hovedet. Møns Bank ville derfor ikke låne ham de 125.000 kr. Et jakkesæt til 10.000 kr. senere og Rico stod med et accept af lånet. Det var vel og mærket midt i finanskrisen. Senere lykkedes det ham med samme nummer at få overtalt Nordea til at låne ham 1.000.000 kr. Da de efter 3 års hårdt slid og uden som så meget som at have tjent en krone på "Få det gjort", ville Nordea have sine penge tilbage. Rico ser tilbage på hele casen således:
"Den korte historier er, at det var en skide god ide på papiret, men en forfærdelig business case. Og det er fordi, at når du har en markedsplads, så skal du have en trekant af værdi som skal gå op i en højere enhed. Det vil sige at markedspladsen er etableret for at skabe værdi for supply og demand. Demand er dem, som har et behov for en eller anden ydelse udført og supply er dem der kan udføre ...