Cavea - Fra turné med Metallica til Esports tech

Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier

Kategorier:

Mircea Eftemie startede sin iværksætterrejse som musiker i bandet Mnemic. Her lærte han at hustle, forhandle og at samle knoglen op og lave en masse kold kanvas. Senere prøvede han både at være head of sales i en større virksomhed og var også med til at starte flere virksomheder, hvor hans fokus altid var på musikken. Men så opdagede han en mulighed for at arbejde med Esport. Da han fandt det helt rigtigt produkt, så krævede det dog en del forklaring at finde en investor. De fleste forstod nemlig ikke hvad Cavea lavede. Investoren blev dog fundet, teamet blev samlet og kort efter den første MVP, så kom de første kunder også til virksomheden, som ved brug af AI laver analyser indenfor Esport.Dette er hans iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast. Produceret af Podtribe media.Episodens annoncør er Lunar.Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.Iværksætteri og heavy metalMircea's iværksætterhistorie startede helt tilbage fra dengang han spillede i et heavy metal band. Der er normalt ikke noget, som man ville sætte lighedstegn mellem, men her opdagede han, at han havde talent for at overtale folk og at alt i livet er en salgsproces. Han startede selv bandet ved at overtalte 4 langhårede gutter og de fik også forhandlet en aftale med et pladeselskab. Det blev til en del "hustle" for at sørge for at fremme sine chancer og det blev bl.a. til turné i 5 kontinenter og opvarmning for Metallica. Han fik her indfriet sin lyst til at skabe noget og bevise sig selv. Musikbranchen er dog i sandhed 'red ocean' og en branche, hvor kun få kan leve af det. Han stoppede derfor og valgte skolebænken. Her blev han inspireret af Airbnb og kunne se en mulighed i kombinere interessen for musik med en forretningsmulighed. Han ville lave en platform for musikudlejning og han fandt sig et accelerator program, fik lidt investering og en co-founder. Han brugte sin salgserfaring fra hans band til at få alle til at takke ja. Han havde dog ikke fået valideret projektet og virksomheden lukkede, men nu havde han for alvor fået blod på tanden.Sagde op uden at have en idéMircea fik et head of sales job hos linkfire, hvor han kombinerede salgsarbejde med musik, da SaaS produktet han solgte var henvendt til musikere. Men han kunne simpelthen ikke glemme sin skabertrang. Han ville mere end "bare" sælge. I sin fritid havde han været med til at arrangere festivaler og her lavede de bl.a. små Counter Strike turneringer. Han oplevede her på første række hvor voldsomt Esport markedet udviklede sig og han så en mulighed. Han sagde derfor op og gav sig selv en 'runway' på et år, hvor han ville lede efter det rette team uden indkomst. Han havde ingen specifik idé, men ledte efter et problem der skulle løses. Efter en masse møder og samtaler med de rette stakeholders, så fandt han problemet og fik det valideret. Alle Esport organisationer havde brug for hjælp til at sælge sig selv og deres spillere via data. De manglede også hjælp til prissætning af sponsorater samt forklare og efterevaluere på sponsorernes Return on investment. Dette var første skridt mod Cavea, men han manglede stadig et team.Hustlede en aftale i husMircea skulle finde de helt rette til hans team og de første tekniske medarbejdere blev fundet på Fyn. For at lande den første aftale måtte han stikke en hvid løgn til Refresh Entertainment. Han fortalte at han havde 15 medarbejdere med en tech baggrund, selvom han på daværende tidspunkt ikke engang havde et CVR nummer. Aftalen kom i hus, så nu skulle han finde et hold og en investering. Ingen investorer forstod hvad de lavede eller syntes det gav mening. Men pludselig kom der en mail: “Jeg forstår hvad I laver. Jeg kan se potentialet.” Aftalen, på 1,5 millioner, kom i hus og teamet blev samlet. De byggede en hurtig MVP og fik efter et par måneder de første kunder ind.Kompleks teknologi bagCavea binder Esports organisationer sammen med annoncører. De samler data ved hjælp af AI og har nu en teknologi, som kan indsamle og analysere enorme datamængder og ramme 80-90% korrekt. Teknologien er ikke helt fuldkommen endnu, men den bliver bedre dag for dag. Cavea gik fra 3 til 13-14 medarbejdere efter de rejste deres 2. investeringsrunde. De kører alt inhouse, for at sikre at forretningsmodellen holder.En af de største udfordringer var deres 3. fundraising runde, som var under Corona og så har det været svært at arbejde hjemmefra med en så kompleks teknologi. Derfor er de langsomt på vej tilbage på kontoret. Nu skal der arbejdes på at få overskud på bordet og når alt spiller og virksomheden blot skal driftes, så bliver det måske der, hvor Mircea skal brainstorme nye idéer til et andet projekt. Vært Mette Bloch og gæst, Mircea Eftemie, udfolder hele historien om Cavea i dette afsnit af Iværksætterhistorier. See omnystudio.com/listener for privacy information. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.