Climaider - Klimaneutral i det globale regnskab

Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier

Kategorier:

Oskar Dahl Hansen, Oliver Martinsen og senere Victor Bergholt står bag virksomheden Climaider. Med denne service kan forbrugere blive klogere på klimaet og tage bedre valg i deres hverdag. I dette afsnit af Iværksætterhistorier fortæller Oscar og Oliver, hvordan de droppede ud af universitetet for at jagte deres drøm. En drøm, der har gjort det muligt for dem, at være med til at plante 270.000 træer i Madagaskar. De to founders fortæller også om pivotering undervejs, udviklingen af en app og maksimal gennemsigtighed i deres forretningsmodel.Dette er deres iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast.Artiklen er skrevet af Niklas Vinther Jakobsen.Produceret af Podtribe media.Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.Fra dropouts til Ren Sti til ClimaiderOskar Dahl Hansen og Oliver Martinsen mødte hinanden i gymnasiet og blev hurtigt gode venner. Efter studenterhue og vogntur rejste de på Sydamerika for at arbejde på såkaldte permakultur landbrug, en form for landbrug som er endnu mere skånsomt end økologisk landbrug. Her gik det op for dem begge, hvor alvorligt klimaforandringer påvirker især udviklingslandene. Da de kommer hjem til Danmark efter deres rejse, begynder de begge at studere, men idéen og ønsket om at gøre en forskel for klimaet, kan de ikke slippe.Både Oskar og Oliver endte med at droppe studierne, for at fokusere på deres projekt Ren Sti, det der nu er blevet til Climaider. Den bærende løsning i servicen er, at man kan udregne sit personlige CO2-aftryk og herefter vælge at kompensere for dette aftryk. Vejen fra idé til virksomhed var dog ikke uden udfordringer:”Dengang havde vi jo ikke læst alle de her iværksætterbøger og så videre, men i virkeligheden fulgte vi opskriften ret godt, ved rent held eller intuition. Da vi fandt ud af, at vi gerne ville hjælpe folk med at forstå hvor meget co2 de udleder og gøre noget ved det så effektivt som muligt. Derfra, og så til vi havde banket en virkelig forfærdelig hjemmeside op, der gik faktisk ikke ret lang tid. Der var ingen af os der kunne programmere noget.” - Oskar Dahl Hansen, Co-founder ClimaiderClimaider har fokus på gennemsigtighed og bæredygtighedFor en virksomhed, der bevæger sig i spændingsfeltet mellem NGO'er, politiske holdninger, klimakreditter og velgørenhed, har Climaider et stort fokus på, at de er troværdige. På deres hjemmeside kan man for eksempel læse, hvad de forskellige medarbejdere får i løn, hvor mange procent af donationerne der går til administration og markedsføring og hvilke projekter, støtten går til. For at Climaider vil støtte et projekt, skal det være certificeret af enten Gold Standard eller Verified Carbon Standard, som er blandt de sværeste certificeringer at opnå.De to gæster lægger heller ikke skjul på, at de driver en virksomhed. Målet er at blive størst i Europa på deres område, og senest har de lanceret en mobilapp, som tilmed har bidraget med en ny indtægtskilde. Virksomheder der tilbyder et grønt produkt, kan nemlig betale for at blive anbefalet i appen. Forbrugerne ændrer adfærd og virksomhederne får flere kunder. En af samarbejdspartnerne er Greenspeak, som vi også tidligere har talt med. Det afsnit kan du lytte til her. Climaider og teamet bag har begået mange fejl undervejs, men har lært endnu mere. En af de episoder de fremhæver er, da en investor ville betale 10.000 kr. for 10 %. Den mulighed brugte teamet alt for meget tid på at overveje.Alt det, og meget mere, taler vært Mette Bloch og gæsterne Oskar Dahl Hansen og Oliver Martinsen om i dette afsnit af Iværksætterhistorier.  See omnystudio.com/listener for privacy information. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.