COPUS - Arbejdede gratis for at bevise sit værd

Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier

Kategorier:

Julius Gabel og Carl Kronika er de to unge ildsjæle bag COPUS. Carl er blot 21 og Julius er 25, men de startede deres iværksættereventyr endnu tidligere. Julius var i praktik i London hos iværksætteren Mads Faurholt og Carl kontaktede ham med henblik på at gøre det samme. Carl havde bikset med nogle små projekter selv og Julius anbefalede ham at fortsætte med den retning fremfor at tage til London. Projekterne var alt fra hjemmesider til logoer og oversættelser. De to holdte kontakten og brainstormede mulige forretningsmuligheder. I 2017 blev tankerne til COPUS, som er et strategisk kommunikationsbureau. De fik et møde i stand med Soundboks og tilbød dem at arbejde gratis i en måned. Soundboks takkede ja og resultaterne talte for sig selv. De indledte et betalt samarbejde og det samarbejde skabte ringe i vandet og nogle store omsætningsstigninger de følgende år. COPUS har haft godt med fart på og de håber at kunne komme mere ud over landegrænserne i den nærmeste fremtid.Dette er deres iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast. Produceret af Podtribe media.Episodens annoncør er Propagator.Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.En chance for at bevise sit værdJulius Gabel og Carl Kronika står bag virksomheden COPUS, som er et strategisk kommunikationsbureau. Carl og Julius kommer ikke just fra iværksætterhjem, selvom Julius har haft det tættere inde på livet, så lå det ikke i kortene. Julius var i praktik i London hos iværksætteren Mads Faurholt og Carl kontaktede ham med henblik på at gøre det samme. Carl havde bikset med alt fra hjemmesider til logoer og oversættelser og Julius anbefalede ham at fortsætte med det. Senere begyndte Julius og Carl at brainstorme på mulige forretningsmuligheder, som de kunne lave sammen. Her talte de meget om kommunikation og PR, som de selv havde erfaring med. I 2017 blev tankerne til virksomhed COPUS. De fik et møde i stand med Soundboks, som de selv var meget inspireret af, og tilbød dem at arbejde gratis i en måned. Soundboks takkede ja og resultaterne talte for sig selv. Soundboks var så imponerede, at de var klar på at indlede en betalt samarbejde. Det samarbejde skabte ringe i vandet og de fik via denne reference mange nye kunder ombord - Især startups og scale-ups. De kunne nu begynde at hæve deres pris ved at præsentere de flotte resultater fra de første cases til nye potentielle kunder.650% stigning og store ambitionerI 2018 steg COPUS' omsætning med hele 650%, i 2019 blev den fordoblet og de seneste år har der også været en god vækst. Alt er sket via bootstrapping og for at det kunne lykkes, så startede de med meget lave lønninger til sig selv, så de kunne starte med hyre andre. De er rykket lidt op i markedet og har nu flere etablerede kunder bl.a. fordi det giver mere økonomisk stabilitet. De har generelt lært meget af deres kunder og deres små pivoteringer. De har gået lidt i forskellige retninger, men over de sidste år er de blevet helt skarpe på deres egen historie og formål. De håber nu at kunne komme mere ud over landegrænserne og de har også snust til det et par gange før.Vært Mette Bloch og gæsterne, Julius og Carl, udfolder hele historien om COPUS i dette afsnit af Iværksætterhistorier. See omnystudio.com/listener for privacy information. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.