Deemly – Sara Brodersen – Om opstarten af en venture case start-up
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Deemly - Sara Brodersen - Om opstarten af en venture case start-up
← Forrige afsnit
Næste afsnit →
Sara Brodersen, som er idemageren bag Deemly, var i færd med at skrive sin kandidatafhandling, da hun, gennem sine analyser, opdagede at deleøkonomiske virksomheders største udfordring er, at mange potentielle brugere ikke ønskede at tage del i deleøkonomien, fordi de ikke følte sig trygge ved at handle med fremmede.
Det gav Sara ideen til Deemly, et software, der gør det nemt for brugere af deleøkonomiske platforme at tage deres omdømme med sig. De får en Deemly score, som følger dem på tværs af disse platforme. På den måde kan man vise, hvor troværdige de er. Dermed bliver det mere trygt for brugerne at handle med hinanden. Det system betaler virksomhederne så Deemly for at levere.
Hvordan det første team blev sammensat
Helt fra starten var Sara klar over, at hun ikke kunne løfte opgaven alene med at få Deemly i luften. Hun tog derfor kontakt til to venner, som hun kendte fra tidligere. Pernille, som havde iværksættererfaring, og Jens som kunne lave design. De hjalp med at udforme de første muckup billeder til potentielle kunder og investorer.
Starten på Deemly
De tre foundere startede med at finde et navn. To deem betyder at man vurderer nogen, og det giver mening i forhold til produktet. Samtidig er det nemt at udtale på mange sprog, som er vigtigt, da Deemly går internationalt næsten fra starten.
"Vi startede med at finde et navn, for det gør det hele håndgribeligt" sagde Sara Brodersen i podcasten
Herefter udformede teamet et pitchdeck, som de sendte til investorer.
"Vi sendte ret hurtigt et pitchdeck til nogle investorer, som vi tilfældigvis kendte. Ikke fordi ville skulle ud og finde penge allerede på det tidspunkt, men så fik vi noget feedback på forretningsmodellen".
Det gav uvurderlig feedback på forretningsideen, og et trick jeg synes alle iværksættere burde gøre brug af. Det er muligt at finde investorer, som er mindre profilerede end Jesper Buck og Christian Stadil, ved at kontakte foreningen danske business angels.
Venture cup blev startskuddet for Deemly
Venture cup er en konkurrence, hvor start-ups over en weekend arbejder med deres ideer, og til sidst pitcher ideen for en jury. Sara og Deemly valgte at deltage i venture cup, for at teste ideen, få noget eksponering, og kommer i kontakt med potentielle investorer.
Det lykkedes, og Deemly tiltrak sig opmærksomhed fra investorer.
Albert Iversen fra RaskRask ...