Dinero - Martin Thorborg fortæller sin iværksætterhistorie
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Martin Thorborg. Et navn, som man med sikkerhed har hørt med mindre man har levet under en sten siden midt 90'erne. Vi har haft fornøjelsen af at tale med serieiværksætteren, som er til stor inspiration for os alle i det danske økosystem. Martin startede sit iværksættereventyr i 1993 og i de første år var han med til at stifte både MTH Data, cybernet.dk, CyberCom og Jubii. Senere er det blevet til talrige foredrag, virale videoer, deltagelser i diverse paneler og tv programmer, investeringer, stiftelse af virksomheder, salg af virksomheder og listen bliver ved. I dag er Martin adm. direktør for Dinero, som han var med til at sælge til norske Visma i 2016.Hele tidslinjen for Martin Thorborgs karriere fra 1993 kan du finde her. Dette er hans iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast. Artiklen er skrevet af Ulrik Varela GreveProduceret af Podtribe media.Episodens annoncør er Lunar.Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.De tidlige årMartin Thorborg er serieiværksætter i tech-området og har været med til at starte virksomheder som Cybercom, Jubii, Spamfighter, Amino og altså senest Dinero, en online regnskabs- og bogføringsplatform. Han er også en markant stemme i den offentlige debat om iværksætteri. En del af forklaringen på Martins succes skal findes i, at han altid udfordrer status quo. Hvis man dykker ned i forklaringen på hvorfor Martin blev iværksætter, så får man et meget interessant svar.Martin har altid været interesseret i iværksætteri og har haft mange små projekter. Det kommer dog ikke fra familien, for det nærmeste de kommer på en iværksætter var en slægtning der for flere hundrede år siden smuglede spiritus. Martin ville følge faderens fodspor og blive ingeniør, men det droppede han hurtigt, da det ikke passede så godt sammen med en dumpekarakter i matematik. Martin fik derfor et job ved tankstationen overfor og oplevede som ganske ung at skulle vaske det lokale politi's patruljevogne. Her oplevede Martin en respekt og autoritetsfornemmelse, som han godt kunne lide.Da Martin Thorborg blev iværksætterMartin blev opslugt af ideen, men skulle vente nogle år inden han kunne søge ind på politiskolen. Efter lang tids forberedelse søgte han ind, men missede lige præcis chancen. Det blev i stedet til et år på HF og her opdagede Martin en mulighed for at sælge computerspil. Efter lidt tid oplevede han at få en større ordre fra Metro på et par tusind spil.“Det var der jeg blev iværksætter, tror jeg. At se sine spil på hylden. Det var mig der havde fået ideen til, at det kunne blive et kommercielt produkt. Der var ingen der satte røde streger under, sagde det så dumt ud eller gav en dårlig karakter.” - Martin Thorborg, DineroDet gav ham en enorm stolthed, men supermarkederne slugte næsten alt overskuddet og det synes Martin ikke gav mening, så nu måtte han have en butik i stedet. Martin fandt en medstifter i en studiekammerat, de lånte 50 tusind af hans forældre og lejede et lokale. Så var CyberCom i gang. Det gik dog først ret skidt, da deres leverandøraftaler mildest talt var dårlige. De kørte derfor henholdvis taxa og gik med morgenaviser, for at få det til at løbe rundt.Brugte spil blev vendepunktetCyberCom tog først fart, da de begyndte at medbringe deres brugte spil og sælge dem i butikken. Så gik det stærkt og advancen var langt større. Konkurrenterne måtte lukke nogle år senere og de overtog markedet. De gik fra at omsætte 100-200 kr. om dagen til op til 35.000. Der var dog ikke nok udviklingspotentiale for Martin og han havde desuden fået øjnene op for "det der Internet". Det blev til Cybernet, hvor man bl.a. kunne ringe op til en computer og få hjælp til at komme videre med sit spil. En teknikker nævnte at de kunne bruge internettet til meget andet og så stillede Martin sig ned på gaden og fik en kvart million ved at love folk adgang til nettet indenfor 3 måneder. Denne nye idé var federe end at stå og sælge computerspil, så Martin ændrede sin fokus.Jubii var blot en "brugsanvisning"Den tekniske support blev hurtigt til en form for telefonisk Google. Så Jubii blev i forlængelse af det stiftet, som en af de første søgemaskiner. Yahoo var på dette tidspunkt blot et halvt år gammel. Det var dog ikke med tanke på at tjene penge.“Det svarer til at lave en brugsanvisning til en barbermaskine, fordi du er træt at at folk ringer og spørger hvordan man tænder den.” - Martin Thorborg, DineroCyberNet blev solgt grundet en del problemstillinger og Martin arbejdede i stedet videre med Jubii, som blev en stor succes og solgt for et stort millionbeløb. Næste kapitel i romanen om Martin Thorborg og hans arbejdsliv hedder Spamfighter. Det blev kæmpe stort med kunder fra alle steder i hele verden undtagen Nordkorea. Martin flyttede med Spamfighter til USA og boede der en årrække. Ejerskabet fungerede dog ikke optimalt mod slutningen og derfor stoppede samarbejdet. Martin har både startet flere virksomheder (bl.a. Amino), investeret, holdt foredrag og meget mere, men hvis man dykkede ned i alle detaljer, så kunne vi have lavet en 24-timers episode. Vi springer derfor hastigt videre til Dinero. Regnskabsprogram til Hr. og Fru. DanmarkMartin havde mistet overblikket, da han havde ansat en dyr bogholder til at stå for sit regnskab og når en serieiværksætter ser et problem, så er der ikke langt fra tanke til handling.“Enten så kan man lave regnskab selv og forkert eller også kan man få en bogholder til det og miste overblikket. Medmindre du tager et regnskabskursus og det er spild af tid hvis du f.eks. er hundefrisør.” - Martin Thorborg, DineroMartin fandt en virksomhed, som havde tegningerne til at blive godt, men som var kørt fast. Det blev starten på Dinero. Det gik vildt hurtigt med at få de første brugere, da de frigav deres produkt gratis. Lige så stille kom der flere features til i takt med at brugerne efterspurgte dem. Da pengene var ved at slippe op og folk efterspurgte hjælp til moms, så måtte de bede dem betale på forhånd. Det gav dem luft til at drive projektet videre og skabte grundlaget for pro versionen. Konceptet var simpelt. Produktet skulle kunne bruges og forståes af Hr. og Fru. Danmark ... Og Martin selv.Jeg kan ikke bogføre en skid. Jeg har ikke forstand på regnskab. Hver gang de andre var skeptiske, så kom de selv med svarene. Jeg var bare den der blev ved med at sige: “hold nu kæft mand”. - Martin Thorborg, Dinero.Et barn kan lave dit regnskabDinero Crowd var den store innovation, som for alvor adskilte (og stadig adskiller) Dinero fra konkurrenterne. De tastede folks vaner ind i et excel ark og smed det ind i en algoritme, som var med til at automatisere bogføringen for deres kunder. Det blev smartere dag for dag og det har gjort Dinero og deres produkt så simpelt, at selv et barn kan stå for bogføringen.“Jeg vil lægge hovedet på blokken. I kan tage enhver enkeltmandsforretning og et 10-årigt barn. Jeg vil vædde den dyreste flaske whiskey på at det barn, mere eller mindre uden hjælp, kan sætte sig ned og bogføre hele lortet for et år, lave momsregnskabet og afslutte med at lave skatteregnskabet. Det væddemål vil jeg tage any fucking time.” - Martin Thorborg, DineroSiden da har væksten været eksplosiv og i 2016 blev Dinero solgt til Visma. Men Martin har stadig kæmpe ambitioner, fordi: “Bare sidde og drifte, for at vækste 10 % om året.. jeg ville fucking dø” - Martin Thorborg, DineroMartin er som sagt stadig adm. direktør for Dinero og ambitionerne som han nævner konkretiserer han også:“I dag kan en bogholder i Dinero klare 80 virksomheder. Vores moonshot er at om et år så skal den medarbejder kunne klare 5000.” - Martin Thorborg, Dinero.Vært Mette Bloch og gæst Martin Thorborg taler også om at levere en ekstraordinær service, altid gå forrest som leder, og meget mere i dette afsnit af Iværksætterhistorier. See omnystudio.com/listener for privacy information. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.