Easyfood – Trecifret millionomsætning uden en direktion
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Flemming Paasch er CEO i det brød baserede convenience bageri Easyfood. Virksomheden opstod for 20 år siden på baggrund af en ide om at lave fastfood skabt af brød. I dag har virksomheden en omsætning på 400 mio. Der er 170 ansatte og ikke mindre end 375 forskellige produkter. Helt unikt for virksomheden er, at den drives uden en direktion. I dette afsnit af Iværksætterhistorier fortæller Flemming om hvordan en interesse for designprocesser og mennesker har resulteret i en millionvirksomhed i vækst. Han fortæller også hvordan en messestand i London bygget op af paller og med motorcykler udstillet blev et gennembrud for Easyfood. Dette er Flemmings iværksætterhistorie. Hør mere i vores podcast. Produceret af Podtribe media.Hvis du vil støtte vores lille medie, så kan du gøre det her på Patreon.Fleksibilitet og forbrugerens behovFlemming startede Easyfood for 20 år siden på baggrund af en ide om at lave fastfood baseret på brød. Allerede da han startede virksomheden troede han så meget på konceptet, at han investerede 25-30 millioner i at etablere de dyre bagerier. Easyfood blev skabt ud fra et ønske om at skabe en virksomhed hvor kompleksitet blev fjernet og erstattet af et fokus på designprocesser. Supply Chain var det der inspirerede ham. Han ønskede at bygge fleksibilitet ind i virksomheden, som gjorde at der kunne reageres hurtigt på markedets behov. Det procesorienterede og fleksibiliteten blev grundstenen i virksomheden.I dag har virksomheden en omsætning på 400 mio kr. og har haft tocifret vækstrate stort set hvert år. Nøglen til succes er ifølge Flemming altid at følge forbrugeren:”En rigtig vigtig ting er, at man skal altid huske at følge forbrugerne. Det her med altid at holde øje med hvor er forbrugeren henne og altid at følge forbrugeren, så får du også salget. Den omstilling er vigtig”. - Flemming Paasch, CEO i EasyfoodSucces igennem omstilling og festivalEt succeskriterie for virksomheden er i dag omstilling i forhold til forbrugeren. I 2012 kom der ændring i lukkeloven, der gjorde at forbrugeren skiftede forbrugsmønster fra at handle på tankstationer til discount butikker. Easyfood så på markedstrenden indenfor fødevarer og kunne konstatere at der ligeledes skete noget indenfor coffeeshop markedet, som eksempelvis Starbucks. Forgæves forsøgte Flemming at få aftaler i kalenderen med coffeeshop kunderne. Han måtte derfor tænke kreativt og sammen med sit team tog Flemming til London Coffee Festival. Her byggede de en iøjefaldende stand med retro paller og motorcykler. Det vakte indkøbernes interesse og standen blev hypet på de sociale medier over hele verden. Det blev selvforstærkende da de rette indkøbere fik øje på dem. På den måde fik Easyfood skabt egen platform indenfor coffeeshop markedet og leverer i dag til kunder som Starbucks og McCafé.Mennesket i fokusEn del af Easyfoods succes tilskriver Flemming at mennesket er i fokus. Flemming deltager selv i alle ansættelsessamtaler i virksomheden på trods af at de nu har en personalestab på 170 ansatte. Han har andre til at vurdere deres faglige kompetencer og har ikke selv læst deres ansøgning. Han forholder sig ene og alene til selve mennesket. Det er en stor motivationsfaktor for ham at have mennesket i centrum. Dette har han tænkt ind i hele organisationsopbygningen. Easyfood har derfor heller ikke nogen direktion. De har derimod et koordinationsudvalg. Virksomheden er organiseret i 2 hovedprocesser: innovation hvor alt bliver skabt og forsyningskæden hvor man gennemfører alt. Hertil er der skabt støtteprocesser som marketing, kvalitetssikring etc. Alle disse processer skal kunne skabe værdi selvstændigt og ligger en individuel forretningsplan. Det flade hierarki betyder at virksomheden formår at udnytte det bedste hos den enkelte medarbejder.”Vi har lykkedes med at beholde en iværksætterånd. Når tingene opstår, kan vi stå sammen. Når vi fungerer som et team kan vi løse alt. Og når vi har den samme retning kan vi løse alt”. - Flemming Paasch, CEO i EasyfoodI 2019 solgte Flemming 90 % af virksomheden. Med denne kapital har virksomheden bevæget sig ind på en ny vækstrejse og de er nu ved at bygge en ny produktionslinje med den nye kæmpe investering. På den måde kan Easy i fremtiden optimere kapaciteten og følge med efterspørgslen.Alt dette og meget mere taler vært Mark Anthony og gæst Flemming Paasch om i dette afsnit af Iværksætterhistorier. See omnystudio.com/listener for privacy information. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.