Envavo – Mads Sørensen – om at lave en succesfuld kickstarterkampagne
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Envavo - Mads Sørensen - om at lave en succesfuld kickstarterkampagne
← Forrige afsnit
Næste afsnit →
I denne episode snakker jeg med Mads Sørensen, som har startet Envavo Heatbuff. Envavo har udviklet et produkt, som sikrer at computerspils gamere, kan reagere hurtigere over tid. Samtidig har Envavo skaffet 300.000 kr. i kapital fra en succesful kickstarterkampagne. Det her er derfor historien om hvordan Envavo fik udviklet deres produkt, samt hvordan man kører en succesful kickstarterkampagne.
"E-sport bliver kæmpe stort i nær fremtid". Det hørte jeg Tommy Ahlers udtale i "de 6 hatte" for ca. 1 år siden. Dengang tænkte jeg "hvordan vil han få noget forretning ud af drenge, som sidder hele dagen på deres værelse og spiller computerspil".
Idag er jeg heldigvis blevet klogere
Derfor synes jeg det var utrolig spændende da jeg fik nys om, at Envavo var ved at få luft under vingerne, og jeg var glad da Mads Sørensen sagde ja til interview.
Starten på Envavo
Mads har sammen med sin partner Emil Frølund startet Envavo, hvor de producerer en håndvarmer til hardcore gamere. Mads er selv tidligere professionel counterstrike spiller, og han har derfor gentagende gange oplevet at få kolde hænder når han er til konkurrencer.
Når gamerne får kolde fingre, kan de ikke reagere så hurtigt som hvis hænderne havde stuetemperatur. Derfor løser Envavo et problem som mange gamere kommer ud for.
At udvikle et fysisk produkt kræver en højere startkapital, end i tilfælde hvor et software skal udvikles. Da det ikke er muligt at bevise at ideen var god uden at lave et fysisk produkt, og det dermed er yderst kompliceret at få en investor tilkoblet, uden proof of concept.
Derfor udarbejdede Mads og Emil en kickstarter kampagne, hvor de endte med at få 300.000 kr. og derfor nu har fået udarbejdet en god prototype, og nu kan arbejde på at få en investor tilkoblet.
Det her er historier om hvordan Envavo fik udviklet en fingervarmer til gamere, og hvordan de har brugt kickstarter til at fremskaffe den fornødne kapital.
Tre årsager til Envavos succes
1. Mads er tidligere professionel counterstrikespiller. Det giver ham en fordel, fordi han ved hvordan gamere tænker, og han kender følelsen af at spille 10 timer i træk, og få sit spil ødelagt af kolde fingre. Det giver ham en fordel når han skal finde kommunikations kanaler hvor man kan komme i kontakt med gamerne, og når der skal udarbejdes designforslag som falder i gamernes smag. Mads fortæller bla. at de ikke har brugt mulige kunder i designfasen, som det ellers er best practice, men at de kunne nøjes med at bruge hans viden.
2. Mads og Emil får lavet en færdig kickstarter kampagne i løbet af 2 måneder. Det vidner om at de arbejder meget fokuseret. Mads udtaler også at han ikke går meget op i iværksætterpriser, og i det heletaget alt andet end at arbejde. Det er noget som går igen ved alle de iværksættere jeg har interviewet,